Kenya na Huruma - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu Kenya na Huruma - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu

Kenya na Huruma

Door: Anneke/Ina

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Ina

28 Juni 2007 | Kenia, Mombassa

Hallo allemaal,

Hier zijn we dan weer. De leeuwen hebben ons met rust gelaten, de olifanten zagen ons ook niet zo zitten en de nijlpaarden doken direct onder water als ze ons zagen, dus zitten we nu in een, nogal, luxe hotel in Mombasa.
De tegenstelling is erg groot. Van Huruma, via een zeer basic tentenkamp in Masai Mara naar een 1-sterren hotel, daarna een driesterren lodge, afgelopen nacht een treinreis in een trein uit het koloniale verleden van Kenya en nu een vijfsterrenhotel. Verder gaat het allemaal wel goed.
Nee hoor, we zitten hier heel goed momenteel maar we hebben een beetje moeite met alle overgangen. Huruma zit ons nog erg in het hoofd en in ons hart en soms is het wat lastig omgaan met alle veranderingen die er zijn.
We hebben vrijdagavond afscheid genomen in Huruma. Dat was een vreemde gewaarwording. Lastig om ineens weer weg te moeten gaan en oke, hier en daar is er wel een klein druppeltje gevallen en veel afgehugd.
Zaterdagmorgen zijn we opgehaald door Rufus en Joseph en kon de safari beginnen. We hadden een ongelofelijk saai gezelschap bij ons maar ach, dat mocht de prêt niet drukken.
Het is hier echt een prachtig land. We hebben de BIG FIVE gezien. Raadseltje: welke dieren hebben we gezien? Hihi, soms is het ook verschrikkelijk lachen. Wordt er 1 leeuw gespot door een busje, binnen de kortste keren staan er dan negen busjes om die ene slapende leeuw heen. De titel op de film zal zijn: Lion spot people. Echt geen gezicht en op dat moment ben je wel heel erg een toeristje. Doet dat beest zijn bek open om eens ff ongegeneerd te gapen. Hoor je overal om je heen: Oh yah, heb je dat op de foto? Stommerd, schiet dan ook op. Mis je net dat moment! Alsof dat beest niet vaker gaapt! Maar goed, laten we eerlijk zijn, ook wij stonden als gekken te filmen en te fotograferen.
Het is toch wel ff wat anders dan Burgers Zoo, moet ik zeggen. Het maakt wel heel veel indruk. Wij dus op gamedrive. ‘s Morgens om 5.15 uur op want we gaan beestjes kijken. Liggen die gevallen natuurlijk allemaal nog lekker op 1 oor en wij maar zoeken in het hoge gras op de savannah naar die lieverdjes. Mooi niet he? Geen beest te ontdekken, nou ja op een paar grazende zebra’s na.
Het landschap is heel verschillend en elke keer weer mooi. En we hebben op andere momenten wel heel veel dieren mogen bekijken. Duizenden flamingo’s, echt super, hyena’s en wilde zwijnen, deze zien er precies zo uit als in de Lion King, is wel heel gaaf om te zien. Neushoorns, nijlpaarden (van dichtbij vanaf het water en van wat verder weg), olifanten, impala’s, buffels, gnoes, apen, krokodillen (heeft Anneke een beetje gemist), giraffes, Thompsongazelles, lammergieren, zee-arenden, luipaarden, leeuwen, en waarschijnlijk vergeet ik er op dit moment nog heel wat. Jongens, jullie moeten hier echt naartoe. Wat een land! In Masai Mara ook nog een Masaidorp bezocht. In een word: een strontbende. Het huis bestaat uit aangedroogde koeienstront met taken, de grond bestaat uit koeienstront, de binnenkant bestaat uit: juist ja, ……..!
En het dan gek vinden dat een medicijnman je niet kan genezen!
Lake Nakuru was prachtig om de flamingo’s, de nijlpaarden en omdat we daar ff uit de auto mochten. Links een neushoorn en achter ons een hyena. Dat geval hebben we maar scherp in de gaten gehouden. Hihi, hij had geen lef de lafaard, hij was alleen en wij met z’n vieren. Als het andersom was geweest, weet ik het zonet nog niet.
Op Lake Naivasha hebben we rondgetoerd in een boot en de nijlpaarden vanaf het water bekeken. Daarna nog een soort survivaltocht door Hell’s gate gemaakt. Wandelingetje noemen ze dat hier. Ina loopt nu krom van de spierpijn en Anneke heeft een redelijk nat pak gehaald omdat ze niet in 90 graden langs een rotswand kon afdalen. Tja, dat werd een warm geisertje.
Afgelopen nacht zijn we met de nachttrein van Nairobi naar Mombasa gereisd. Prachtig, echt een trein van honderd jaar geleden. Kelners in het wit. Alle bestek e.d. van echt zilver. Zo’n dokter Quinn stijl.
Nu zitten we dan in Mombasa en gaan een paar dagen luxe doen. Dat zal ons vast wel gaan lukken!!!

We kappen ermee want dat internet is, ook hier, enigszins traag, de elektriciteit is niet erg stabiel en ….we willen even het strand bekijken.

Liefs van ons en tot de volgende keer,

Ina en Anneke

• 28 Juni 2007 - 13:51

Jaap:

Mooi om te lezen, rust lekker uit ik ga het ook doen vandaag laatste werkdag Ina alles onder controle dat moet een gruststelling zijn, gaan jullie lekker genieten van zon zee en luxe het is jullie gegund.

Tot ziens,

Jaap

• 28 Juni 2007 - 15:08

Henriët:

Dag meiden,
    Zeer bijzonder de ervaringen die jullie met deze reis hebben opgedaan. Ik vond het erg leuk om alle verhalen te lezen. Geniet nog even van deze laatste dagen.
    Hartelijke groet, Henriët W.

• 28 Juni 2007 - 15:39

Erika:

Fijn om weer van jullie te horen.En dat alles nog goed gaat. Ina geen bultjes meer? Hoor er tenminste niet meer over.
    Ondanks dat het enorm omschakelen is hoop ik dat jullie toch ook flink genieten deze week. Want vacantie is ook om weer een beetje op te laden.

Veel liefs Erika

• 28 Juni 2007 - 17:47

Tini En Wim:

Voor de laatste dag als reactie op jullie verhalen een tekst uit Prediker in de Statenvertataling (volgens LINGO!!!!!!!!!) behoort die uitgave tot de schatten van onze cultuur. In P. 3:13 staat: "ja ook dat ieder mensch ete en drinke en het goede geniete van al zijnen arbeid: dit is een gave Gods." Daar kunnen we het weer mee doen

• 28 Juni 2007 - 18:26

Pa En Ma Nieland:

Fijn om weer wat van jullie te horen. We missen de foto's waarop jullie staan. Die hopen we volgende week te bekijken.
    Jullie hebben veel afwisseling. De dagen zullen dan ook snel voorbij gaan. Het zal wel eens moeilijk zijn alle indrukken direkt een plaats te geven.
    We hopen dat jullie de komende dagen lekker genieten en uitrusten. Laat de afgelopen twee weken nog maar eens de revue passeren. Goede dagen gewenst. En een goede reis naar huis.
    Bedankt voor het telefoontje. Erg leuk. Ma vond het heel jammer dat ze niet thuis was. Tot ziens. Dikke kus.

• 28 Juni 2007 - 18:41

Pa Lubbers&Willemien:

Erg onder de druk in van jullie reisverslag.Geniet de laatste drie dagen
    nog maar van de rust dien je nu hebt,want
    volgende week vragen we jullie van alles
    en nog wat en geloof maar niet dat je er
    dan gemakkelijk afkomt.We zijn hier allemaal behoorlijk nieuwsgierig naar jullie verdere wedervaren.
    Fijn je stem even te hebben gehoord.
    Dikke knuffel.

• 28 Juni 2007 - 20:12

Janny:

Hallo Ina en Anneke, adembenemend wat jullie allemaal gezien hebben. Ik geniet echt van jullie geschrijf.Maar ik kan me voorstellen dat die grote tegenstellingen wat betreft luxe en armoede en grote indruk op jullie maken. Geniet nog even van jullie vakantie!
    Hartelijke groet, Janny van de W

• 29 Juni 2007 - 07:16

Bertina:

Hallo lieverds,

Een beetje rust hebben jullie ook wel verdiend. En die cultuurschok zal eerst voorlopig wel blijven. Alles wat voorheen zo gewoon was daar ga je nu bij na denken. Hopelijk hebben jullie nog fijne dagen en dan kom ik jullie samen met Jan maandagavond ophalen. Heel veel plezier en tot maandag.

Groetjes uit Putten,
    de van Oostendes

• 29 Juni 2007 - 09:38

Alex En Marleen:

Haha het blijven leuke verhalen. Doe rustig aan, geniet er nog ff van en een goeie terugreis alvast.

Groetjes ons.

• 29 Juni 2007 - 15:29

Gerard & Miranda:

Van het ene in het andere uiterste! Geniet van de laatste dagen van jullie tour, en natuurlijk een goede terugreis gewenst.

• 29 Juni 2007 - 17:42

Jan & Klas:

Ja hoor, ze hebben toch nog een internet-adresje gevonden! Gaaf! jullie hebben beide een leuke manier van schrijven! Luxe wordt langzaam opgevoerd, en jullie zullen als geen ander de waarde hiervan zien/ voelen..
    Geniet nog stevig van alles,
    en boek er nog een weekje bij!
    (Ina, het verpleeghuis is gesloten sinds jouw vertrek, en Anneke, wij 'flansen'
    wel wat roosters in elkaar...

See you! de roosee (Afrikaanse natuurlijk) staat koud...

liefs van ons,
    Jan & Klas