Terug vanuit Mombasa, terug naar Nederland - Reisverslag uit Ngong, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu Terug vanuit Mombasa, terug naar Nederland - Reisverslag uit Ngong, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu

Terug vanuit Mombasa, terug naar Nederland

Door: Anneke/Ina

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Ina

26 April 2010 | Kenia, Ngong

Na een hele lange hobbelende reis zijn we weer terug in Huruma waar de andere kids ons juichend tegemoet kwamen rennen, waarschijnlijk omdat we kokosnoten bij ons hadden……
Het is goed om de andere kids weer te zien en sommigen hebben we ook echt gemist. De telefoons van de vrijwilligers hier zijn regelmatig door de kinderen gebruikt om ons te bellen in Mombasa.

Onze vakantie in Mombasa was voor ons mooi en ook bijzonder. Het is gaaf om te zien dat deze kids ook gewone pubers blijken te zijn als ze niet meer in het Huruma-stramien zitten. Dat betekende dat ze na een paar dagen niet meer altijd de sociaal gewenst antwoorden gaven, dat ze ook gewoon de rommel achter zich begonnen te laten slingeren, soms hun eigen(wijze) gang gingen en dat ze ook met heel veel vragen zaten. Natuurlijk zijn er ook wel wat strubbelingen geweest maar dat wordt dan uitgepraat en daarna is het ook weer goed, hoop je maar ze blijven soms bang en onzeker dat wij hun fouten zullen tellen en ze dan wel in de steek zullen laten. Steeds weer moeten we uitleggen dat dat niet zo is en dat we echt van ze houden en wat dat dan inhoudt volgens ons. Ze blijven kids met een verleden en ze zijn beschadigd maar het was heel goed. ‘Als een familie’ zeiden de kids steeds en ik denk dat ze gelijk hebben, zo voelde het ook. De gesprekken die we hebben gehad waren heel open en voorzichtig aan kwam er zelfs discussie. Het feit dat ze hun eigen mening mogen geven blijft lastig voor ze maar het werd wel steeds beter.

De Keniaanse cultuur en het feit dat ze niet veel gewend zijn bleef soms heel vermakelijk. Een dagje met de boot? Dan kom je in je netste kleren met goede schoenen beneden. Zwemkleding en slippers mee? Oh moet dat? Met mes en vork eten zullen ze voorlopig nog niet leren en een wienerschnitzel snijden daar hebben ze ons voor, maar na twee weken ander eten, fruit, melk etc. zien ze er allemaal stukken gezonder en wat steviger uit. Dat wordt afkicken deze week en wanneer de ugali met bruine bonen op tafel komt zal er even geslikt maar ook gelachen worden…. De herinnering aan Mombasa zal nog een hele tijd in hun en onze gedachten leven! Toen Tosh op de terugweg naar de wc ging en daar een Afrikaanse wc zag (een gat in de grond) zuchtte ze blij en opgelucht…eindelijk weer normaal naar de wc.

Gisteravond is Anneke met Simon naar zijn nieuwe huis gegaan. Dat is hard. Het feit dat hij niet meer naar Huruma kan, zijn broertjes daar achter moet laten en in een nieuw huis gaat wonen maakte hem erg nerveus. Wij denken, bidden en hopen dat hij zijn plekje hier zal vinden maar op dit moment heeft hij het knap moeilijk. Gelukkig kan hij volgende week weer naar school waarbij hij weer wat bekends om zich heen heeft.

Tja, we zijn nog drie dagen hier en dan zit het er op. We zullen bezig zijn met afronden van werkzaamheden en afscheid nemen, doen wat we nog kunnen en dan terug naar Nederland. We kunnen gemakkelijk nog drie maanden blijven en langer, het werk komt nooit af en de kids zijn er altijd. Maar het is goed, we missen nu ook onze vrienden en familie.
Eén ding is zeker dat als God het wil we hier weer snel terug zullen zijn. We willen ons werk voor Huruma-MEVA heel graag voortzetten. De liefde voor Kenia en voor de kids zit voor altijd in ons hart.

Shaloom, tot gauw.
Anneke/Ina

• 26 April 2010 - 05:58

Gertine:

Hoi Ina en Anneke,

Wat heb ik genoten van jullie verhalen en meegeleefd met alles wat jullie daar meemaakten.
    Heel veel sterkte met afronden en afscheid nemen en een goede reis terug naar Nederland!

Groeten van Gertine

• 26 April 2010 - 06:50

Kittydemuynck:

Heel veel sterke bij het afscheid nemen.
    Goede reis en tot volgende week maandag, ik ben zelf nu ook een weekje op vakantie, lieve groet Kitty

• 26 April 2010 - 06:59

Wim Kuipers:

Goede reis en behouden aankomst in Nederland. Veel sterkte bij het nemen van afscheid.
    Ina, neem je de bonnetjes van de wiskundeboeken mee?

• 26 April 2010 - 07:25

Marieke:

Hoi meiden,
    Heeeel veel sterkte met afscheid nemen en een heel goede reis terug..
    [Wat een prachtige foto's!]
    groeten Marieke

• 26 April 2010 - 07:26

Jim & Romée:

Lieve Anneke en Ina,

Geniet nog even van jullie laatste 3 dagen en heel veel sterkte met afscheidnemen!

Goede reis terug!

Liefs Jim en Romée

• 26 April 2010 - 07:57

Bertina:

Lieve Anneke en Ina,

Heel veel sterkte toegewenst bij het afscheid nemen. We wensen jullie een goede reis terug naar Nederland al zal dat met gemengde gevoelens zijn. Eén ding mag je weten ook al moeten jullie de kinderen los laten God zal dat niet doen en Hij zal met ze zijn.

Kusjes van de van Oostendes.

• 26 April 2010 - 07:58

Inez:

Lieve meiden, veel sterkte en hier wachten we met open armen
    Liefs

• 26 April 2010 - 08:24

Willemien En Pa:

Een goede reis naar Nederland.Veel sterkte, maar vooral wijsheid toegewenst.Jullie kinderen zijn nooit alleen.God bless you.

• 26 April 2010 - 09:13

Jessica:

Wat een bijzondere verhalen hadden jullie de afgelopen tijd te vertellen! Ik wens jullie veel sterkte bij het afscheid nemen en een goede reis terug naar Nederland.

Groeten van Jessica

• 26 April 2010 - 09:40

Henk En Wilma:

hoi anneke en ina

heel veel sterkte met het afscheidnemen.
    een goede reis toegewenst.

• 26 April 2010 - 10:28

Hanneke:

afscheid nemen doet altijd pijn.
    en je laat wat achter.
    maar je hebt ook werkelijk wat achtergelaten, waar ze ook weer profeit van kunnen hebben.
    mooi jullie verslagen te lezen en zo mee te kunnen leven.
    groetjes hanneke

• 26 April 2010 - 10:59

Edwin En Herma:

Tot gauw!!

Goeie reis.

• 26 April 2010 - 11:01

Gerrit:

Goede en behouden reis terug gewenst.
    Ben wel in Hardenberg geweest, maar je mailbox is vol Anneke, verslag volgt nog.

• 26 April 2010 - 11:23

Pa En Ma Nieland:

Ina,
    We zien erg uit naar je terugkeer in Nederland. We missen je al een hele tijd. We wensen je en Anneke veel sterkte toe met het afscheid nemen van de kinderen en van Kenia. Een goede reis gewenst. XXX-jes.

• 26 April 2010 - 14:59

Aline Van Wingerden:

Wat genieten van jullie verslagen en wat een goed werk hebben jullie daar verzet. God-dank !!!
    Sterkte met afscheid nemen, en hopelijk tot een volgende reis

De hartelijke groetjes

• 26 April 2010 - 16:44

Elgera:

wauw, kippenvel en sprakeloos, en wat een geweldig mooie foto's :D genoten van alle verslagen. erg mooi!
    echt super.. en wat hebben jullie een mooi en goed werk gedaan!! geweldig! toch in makkelijke en moeilijke tijden!
    ik wens jullie Gods genade en liefde toe bij afscheid nemen en de terug weg. Hij loopt naast jullie. mee op jullie weg. en geeft jullie en hand wanneer het moeilijk word. Hij is dichtbij!altijd!

liefs elgera

• 26 April 2010 - 17:45

Emmy:

Zo mooi om te lezen hoe Kenia en de kids een plekje in jullie hart hebben...en je daar ook Gods hart kan uitdelen....Blessing in deze laatste daagies daaro (voor nu ;))en een hele goede reis back home!!! Een lieve groet voor jullie beiden!

• 26 April 2010 - 19:07

Jolanda Pl.:

Veel sterkte bij het afscheid nemen en alles wat daar verder nog bij komt kijken. Gods zegen toegewenst en een goede reis en behouden thuiskomst!!

• 26 April 2010 - 19:09

Gerda Doornbos:

Geweldig om jullie verslagen steeds te lezen.
    Sterkte met afscheid nemen en goede reis gewenst.
    Jaap Gerda en kids

• 26 April 2010 - 20:03

Greetje:

Ha meiden,
    Nog een paar dagen, en dan zit het er weer op. Sterkte met het afronden, geniet er nog even van en daarna een hele goede reis gewenst!
    Tot gauw!

Lieve groet,
    Greetje

• 27 April 2010 - 05:58

De Eigenraampjes:

Wat een belevenissen.
    We zien er naar uit jullie weer te zien en jullie verhalen te horen.

Sterkte met het afscheid nemen, God zegene jullie.
    We wensen jullie een goede thuisreis.

Groetjes van ons zessen.

• 27 April 2010 - 10:55

Marian:

Nog een paar dagen, geniet er nog even van! Ik wens jullie sterkte met het afscheid nemen, zal zeker niet meevallen en een hele goede en veilige reis terug naar holland, Ina ik hoop je gauw weer te zien:)
    liefs marian

• 27 April 2010 - 11:38

Bert En Biny:

Anneke en Ina
    Heel veel sterkte met het afscheid nemen,dat heel erg moelijk wordt.
    Veel sterkte en kracht toegewenst en een goede reis terug naar Nederland.

• 27 April 2010 - 16:44

Annerie:

Goede reis voor jullie!

• 27 April 2010 - 17:59

Judith:

Hey meiden,

Wat jammer he...een tijd van komen en tijd van gaan.Volgens mij is voor jullie de tijd ook omgevlogen.Geniet nog van de laatste momenten en een hele goede reis terug.
    Liefs judith

• 27 April 2010 - 20:01

Gerard & Miranda:

Sterke met afscheid nemen en een goede reis terug meiden!

GBY

• 28 April 2010 - 20:16

Frank:

Wat een prachtige foto`s; ik ben jaloers! Ik wens jullie sterkte met het afscheid nemen en een goede reis naar huis. Ondanks dat je opvolger P.W zijn werk goed heeft gedaan ben ik blij dat je weer bij ons aan het werk gaat!

• 29 April 2010 - 21:09

Oom M En Tante A:

Een heel goede reis en welkom in Nederland.

Laat de kinderen met het gevoel van jullie liefde voor hen achter.
    Liefs en tot ziens

• 01 Mei 2010 - 14:08

Marijke Schipper:

Hallo Ina en Anneke,

Ik heb genoten van jullie verslagen. Heel fijn om te lezen wat jullie daar voor mooi dingen doen en kan me heel goed voorstellen dat jullie Kenia en vooral de kinderen in jullie hart hebben gesloten.

groet Marijke