Een paasdienst, paasmaaltijd en een paasspelletje - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu Een paasdienst, paasmaaltijd en een paasspelletje - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu

Een paasdienst, paasmaaltijd en een paasspelletje

Door: Ina/Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Ina

24 April 2011 | Kenia, Nairobi

Hoi allemaal.

Dat het hier allemaal anders gaat dan in Nederland zijn jullie onderhand wel van ons gewend maar ik moet zeggen dat wij nog steeds met onze oren staan te klapperen.

Vandaag zijn we eerste paasdag gaan vieren in en met Christian Hands. Vanmorgen vroeg (kwart voor 8!) hebben we Henk begroet, hij is vannacht aangekomen en we vormen nu een achttal. We hebben ons voorbereid op een zeer lange kerkdienst en togen met rugzakken vol spullen richting kerk en weeshuis. We zouden om half negen op elkaar wachten bij de supermarkt. Het matatu-busje nemen ging vlot deze keer. Acht blanken baart wat opzien maar daar rinkelt ook geld dus busjes worden halverwege de weg gekeerd en er wordt ons aangeboden om privat naar Rongai te rijden. Daar aangekomen blijkt privat wel leuk te zijn maar moeten we voor de 6 lege plekken ook betalen. Er volgt weer een discussie want wij zuinigerds betalen echt geen 30 cent extra. Het gaat om het principe tenslotte!

Geen kids te zien bij de supermarkt. African-time is soms heel vermoeiend. Een half uur later komt de helft van de kids aanzetten. Netjes gekleed. We lopen met aan elke hand een kind naar de kerk, de dienst is al begonnen, we strijken rustig neer. Intussen komt ook de andere helft van de kids en we proberen iets mee te krijgen van de preek die o.a. gaat over keuzes maken. De bijbel open, een kind tegen je aan en de blik gericht op de pastor. Het zingen en swingen zal zo wel starten…. Zijn we net in de tekst verdiept zegt die beste man ineens AMEN. He? Na een half uur al? Maar het is toch echt afgelopen, dus we lopen naar buiten. Wat blijkt? We zijn ingehaakt in de eerste dienst maar wij zouden naar de tweede dienst! Jammer dan, maar we gaan toch maar niet weer naar binnen…….

Op naar Christian Hands. Limonade met 4 kg koekjes. Zo verdwenen natuurlijk.
Dan starten met het maken van de maaltijd voor 50 personen. We eten spaghetti, een salade, stokbrood met kruidenboter en een worstje op de barbecue. Als toetje: bowl! Niet het eerste de beste Paasmenu en ook geen combinatie van Jamie Oliver maar toch. Het is een hele klus maar iedereen helpt mee. Twee uur later kunnen we dan gaan eten. Borden vol spaghetti, MET vlees, broodjes met veel knoflookboter, worstjes en zelfs de koolsalade verdwijnen als sneeuw voor de zon! Ongelooflijk wat eten, wat smullen. Ook het fruit gaat er nog best in.

Tja en dan begint ons grote paasspel. Anneke heeft zich er weken op voorbereid en nu gaat het dan eindelijk gebeuren: we spelen BINGO. We denken met iets compleets nieuws te komen, krasblaadjes, rad en balletjes. Wat blijkt? Ze kennen dit al! Maar……het plezier is er niet minder om. Iedereen doet mee!! Chips, cola en sinas en allemaal een cadeautje. O.a. van de sponsors. Super!

Tot slot hebben we nog een korte dagsluiting en zingen we met elkaar. Allemaal ontroerd gaan we ‘vol’ weer op ons logeeradres aan.

Hosanna, hosanna to the Lamb that was slain. Hosanna, hosanna Jesus died and rose again!!

Liefs Anneke en Ina

• 24 April 2011 - 18:34

Jeanet:

Ha zussie, Ina en rest,

fijn dat jullie ze zo'n maaltijd hebben kunnen gegeven en dat je gezellig met ze bezig hebt kunnen zijn, wat zullen ze hebben genoten. Wel een hele andere Pasen dan hier, maar geweldig om juist dan daar zulk werk te mogen doen.
    liefs Jeanet

• 24 April 2011 - 18:57

Truus:

Wat een prachtige en vertederende foto, van Leah en Edwin.
    Het zal een bijzonder pasen geweest zijn.

• 24 April 2011 - 19:11

Inez:

Liefs van ons MIMJC

• 24 April 2011 - 19:32

Harry:

Hoi meiden,

Fijn om te horen dat alles goed loopt. Heel veel sterkte daar de komende week. Hier is het ook Afrikaans weer, wat temperatuur betreft maar we hopen net als in Afrika dat de regen het land wel nat gaat maken voor het gewas!
    Vraagje: hoe gaat het met de zelfwerkzaamheid van de leerlingen op de school in Kiambu-West?
    Zijn er nog projecten op te starten met de jongeren zelf waarbij er geld/handel gegenereerd kan worden?
    groetjes Harry

• 24 April 2011 - 20:02

Gerard & Miranda:

Bijzonder Pasen, in velerlei opzicht, voor jullie, voor ons.
    Geniet ervan en wees een zegen.

• 25 April 2011 - 07:42

Kittydemuynck:

hoi, ina, weer een heel verhaal en belevenissen, mooie foto's, liefs kitty

• 25 April 2011 - 08:27

Willemien En Pa L.:

Wat een fijn om zo'n bericht te mogen
    ontvangen.Of je nu in Kenia of in Holland bent overal geldt:
    DE HEER IS WAARLIJK OPGESTAAN.

Dikke knuffel van ons

• 25 April 2011 - 13:46

Buuf:

Fijn om zo samen bezig te zijn. Hadden jullie een korte dienst op paasmorgen, bij ons duurde die iets langer. We kwamen de volgende kerkgangers al tegen in de hal. Maar "swingend" was het wel. Veel muziek en we begonnen met een koortje op het podium. Inmiddels is het hier ook barbeque weer, dus dat gaan wij ook doen. Mijn fruitsalade staat al klaar.
    Veel succes en geniet ondertussen ook gewoon van alles om je heen.
    Groetjes Anke

• 25 April 2011 - 15:36

Elgera:

mooi om de verhalen te lezen.. leuke foto's! elgera

• 25 April 2011 - 18:50

Gertine:

Bedankt voor jullie prachtige verhalen. Zo zijn we een heel klein beetje bij jullie. Groetjes

• 25 April 2011 - 20:22

Wim En Liseth:

hoi meiden,

Wat fijn om jullie boeiende verhalen weer te lezen.Erg mooi dat jullie daar zo veel kunnen betekenen voor de kinderen !

• 26 April 2011 - 08:41

Marieke:

Wow genoten van jullie verhalen!
    Jullie hebben naast een groot warm hart voor jullie medemens ook schrijftalent!
    Sterkte daar en ook lekker genieten..

• 26 April 2011 - 11:42

Pa En Ma Nieland:

Wat een verhalen. Jullie beleven veel en hebben dus veel te vertellen. Leuk om te lezen. Mooie foto's ook.
    Er wordt door jullie heel veel inspanning geleverd. Fijn dat er ook momenten van genieten zijn.
    Succes gewenst de komende weken. Gods Zegen toegewenst.

Groetjes, Pa en Ma

• 26 April 2011 - 17:54

Marga:

Dag Meiden
    Wat doen jullie ontzettend veel goede dingen!!
    Het is erg leuk om jullie vanaf hier te volgen.
    Houd de moed er in....
    Groetjes Marga.