De kraaienvanger van Mombasa......en nog wat werk - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu De kraaienvanger van Mombasa......en nog wat werk - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu

De kraaienvanger van Mombasa......en nog wat werk

Door: Anneke/Ina

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Ina

10 Augustus 2016 | Kenia, Nairobi

Lieve allemaal,

“Welcome home” zei de taxichauffeur hartelijk, en zo voelt het ook. Ons tweede thuis. We mogen hier weer zijn om het werk te doen, te genieten van het werk met en voor de kinderen, de vrienden en het land hier.
We zij begonnen in de buurt van Mombasa aan de kust. Heerlijk even een paar dagen bijkomen in een fijn hotel. Genieten van de zon, een goed boek en heerlijk eten. Zelden hebben we in een hotel in Kenia zo genoten van het lekkere eten!

Niet alleen de gasten maar ook een paar apen, wespen en katten deden soms een poging om wat mee te krijgen van deze ‘geneugten des levens’ wat hen, gelukkig voor ons, niet bijster goed lukte. Nee, dan de kraaien! Luid schreeuwend overtuigen ze ons van hun aanwezigheid. O wee, als je iets van tafel laat vallen of je even van tafel verwijderd om nog een klein bordje van dat lekkers op te halen. Dan kan het maar zo zijn dat je, bij terugkomst, iets mist van de tafel en intussen een vlek krijgt op je rug als je je weer genoeglijk tegen de rugleuning van je stoel schuurt…..

Maar “this is Kenia” en hier hebben ze wat op gevonden! Je neemt een jonge man in dienst, net de schoolbanken ontgroeit en zet hem met een katapult in de tuin. In het kader van ‘please de toeristen’ schiet hij alle kraaien met steentjes van het terras terwijl wij lekker zitten te eten. We zijn benieuwd naar het salaris van deze jonge man maar vervelen hoefde hij zich in ieder geval niet 

Afgelopen maandag zijn we vertrokken uit het lekkere hotel en aangekomen in ons werkgebied waar we dezelfde middag de eerste afspraak hadden. Een afspraak met Tosh en John, twee van onze sponsorkids, die wij deze weken beginnen in te werken in de werkzaamheden van Stichting Huruma-MEVA. Het weerzien is altijd een heerlijk moment. Je bouwt zo’n mooie band op in al die jaren....

Inmiddels zijn zij midden twintig en dus jong volwassenen. Wij betrekken ze bij ons werk, laten hen zien wat wij doen en het waarom daarvan. Een soort stage dus. In de hoop dat zij nog meer betrokken raken bij het werk van de stichting in Kenia. De eerste dagen zijn heel goed verlopen. Vol interesse luisteren ze o.a. naar de geschiedenis van de stichting en beginnen ook voor een deel hun eigen deel/rol daarin al te zien. Ooit (ruim 9 jaar geleden) zijn wij o.a. door en voor hen gestart met de stichting.

Zij houden ons ook een spiegel voor. Gisteren bijvoorbeeld hadden we weer een aantal gesprekken met highscholers en die gesprekken zijn altijd bijzonder, intensief, mooi maar soms ook moeilijk. Tosh en John waren heel moe na afloop, alleen al van het luisteren! Door er over door te praten, het stellen van vragen worden wij extra bepaald bij het hoe en waarom en ook van de manier waarop wij het doen. Hoe mooi is dat! We krijgen dus ook feedback van hen. Geweldig.

Vandaag zijn we met elkaar naar Christian Hands geweest. Dat was voor Tosh en John best spannend. Zij hebben daar zelf ook gewoond, zijn er nu al jaren weg en kijken nu met andere ogen naar een kindertehuis. Zij weten ook heel goed te benoemen wat goed is en wat niet. Zo moeten we vooral WEL frisdrank en snoepjes mee nemen maar is het NIET fijn als de kinderen voor ons in de rij moeten staan om ons te groeten of voor ons moeten zingen. Dit zien wij zelf ook al jaren als een ongemakkelijk en onnatuurlijk ritueel en proberen er zoveel mogelijk onderuit te komen. Wij hebben veel liever een soort van natuurlijk contact (voor zover mogelijk) in plaats van als een soort eregast op te moeten zitten waarbij de kinderen een verplicht nummer moeten afdraaien. Bij John en Tosh roept dit ook bepaalde gevoelens op waar we weer op in kunnen haken door er over door te praten.

Zo zullen we de komende twee weken met elkaar optrekken. De agenda raakt al weer aardig gevuld en we hoeven ons zeker niet te vervelen! Van kraaien en een overvloed aan eten is hier geen sprake. Het contrast is weer groot. Het werk weer des te mooier.

Liefs en tot de volgende update,
Anneke
Ina

• 10 Augustus 2016 - 20:32

Margreeth:

Hi Ina en Anneke, dank voor het delen van jullie belevenis daar. Hoe gaat het met de kleine Afina? Hebben jullie haar al kunnen knuffelen? Fotootje? Veel sterkte daar met jullie werk. Veel liefs, Margreeth

• 10 Augustus 2016 - 21:41

Klas:

Fijn dat jullie weer genieten van het leven in Kenia, en hoe bijzonder dat Tosh en John nu ook 'meedoen'.
    Alle goeds de komende tijd. God bless you...liefs, Klas

• 10 Augustus 2016 - 21:59

Gerda Balder:

Hallo Ina en Anneke,

Fijn om weer wat uit Kenia te horen. Leuk dat terugkoppelen van het begin naar nu en de dingen die jullie daarvan kunnen leren.
    Veel zegen op jullie werk gewenst en tot het volgende bericht.
    Hartelijke groeten,
    gerda balder

• 11 Augustus 2016 - 07:09

Judith Vrieling - Rook:

Dag dames

Wat mooi weer te lezen dat jullie in Kenia zijn.
    Ik kan mij echt voorstellen dat het bijzonder en goed is om tosh en John nu te betrekken in de stichting. Jullie kennen elkaar al zoveel jaren en dit dan samen op te kunnen pakken. Heel gaaf.
    Hebben jullie nog meer " oude" contacten met de kinderen of anderen.
    Geniet er samen van.
    Lieve groetjes, Judith

• 11 Augustus 2016 - 09:17

Margé:

Mooi (en soms hilarisch) om te lezen! Bedankt voor het delen en geniet er nog even van.
    Liefs, Margé

• 11 Augustus 2016 - 09:34

Bertina:

Hè lieve mensen,

Mooi om weer mee te mogen genieten met jullie verslag. Wat een geweldig mooi werk mogen jullie toch doen. Wie had ooit kunnen denken dat wat jaren geleden is begonnen tot zoiets mocht uitgroeien. Wij wensen jullie weer weer een mooi tijd met goede gesprekken toe. En bovenal Gods zegen op jullie werk.
    Wij gaan bijna op vakantie, maar hopen jou Ina gauw weer na die tijd te ontmoeten en je verhalen te horen.
    Heel veel liefs van ons....

• 11 Augustus 2016 - 10:24

Marieke:

Hoi hoi,
    Jullie zijn weer vertrokken! Wat goed dat jullie de kinderen er bij betrekken! Dat zet heel veel zoden aan de dijk! Wat schrijven ze trouwens apart :) Ik wens jullie veel zegen toe op jullie werk en geniet lekker van het land..
    Liefs

• 11 Augustus 2016 - 11:34

Lubbers,H:

Hoi lieve meiden,

Wat fijn dat jullie nu Tosh en John ook kunnen betrekken bij dit mooie werk in hun eigen land.

Gode bevolen!!

Willemien en pa

• 11 Augustus 2016 - 13:00

Anke:

fijn dat we weer kunnen meeleven met jullie belevenissen.Zou toch fantastisch zijn als dit werk breed gedragen kan worden door (jonge) mensen uit het eigen land. Zoals nu al duidelijk is, zij zijn ervaringsdeskundige! Wie kan er beter inschatten wat er nodig of gewenst is. Heel veel plezier, kracht en vooral Gods zegen toegewenst.
    Anke