Serious request - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu Serious request - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu

Serious request

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Ina

22 December 2012 | Kenia, Nairobi

Als half Enschedees team hier kunnen we niet om de Serious request heen. Dus doen we vanaf hier even mee met onze verhalen.

Het vorige verhaal eindigde met : “Sinds het moment van ontmoeten, hebben ze ons nog maar een keertje of 10 gebeld. Dit wordt nog lachen…….” En tja, het verhaal kreeg een vervolg.

De telefoon gaat… Fantas van elf jaar oud wil graag even met Ina praten. Hij is blij dat hij haar weer heeft gezien en hij heeft eigenlijk nieuwe schoenen nodig. Ja, dit kennen we en dus begint Ina hem te vertellen dat ze echt gek met hem is maar legt hem ook uit dat het niet de bedoeling is om op deze manier te bedelen. Uiteindelijk begrijpt Fantas het maar ja pa zit op de achtergrond mee te luisteren en wil ook graag nog even met Ina praten. Ina probeert opnieuw uit te leggen dat het onmogelijk is om aan alle verzoeken te voldoen die we de hele dag krijgen. Vervolgens komt er een serious request van de vader. Hij weet dat Ina en Fantas een goede band hebben, Fantas heeft een zwaar leven in de slums bij hem, de moeder is weggelopen, hij wil zo verschrikkelijk graag een beter leven voor zijn kind, dus alsjeblieft Ina, neem Fantas nou als jouw kind dan kan hij een beter leven krijgen. En daar zit je dan weer met de tranen in je ogen aan de telefoon. Wat zeg je dan nog? Voorzichtig legt Ina uit dat dat niet mogelijk is. Na een erg lang telefoongesprek, zitten we elkaar aan te kijken en vragen ons af of je hier wel of niet iets mee moet. Als je Fantas in de slums ziet dan wil je zo graag helpen maar er zijn er teveel…….. Na alle voors en tegens tegen elkaar te hebben afgewogen, besluiten we John op pad te sturen en uit te zoeken hoe de situatie werkelijk in elkaar zit in dit gezin. En tja de dranklucht was ‘s morgens om elf uur al erg duidelijk aanwezig en de plot in de slum was zo slecht dat zelfs John er van schrok. Een vader aan de drank met zo af en toe een baantje en twee zonen in een plot waar je nog geen dier in wilt laten leven. We weten even niet of en hoe we wat moeten doen. We zullen ze deze week nog maar even wat eten laten brengen maar ja… het is geen lange termijnoplossing.

Als we Facebook op dit moment zien, zien we vooral Serious Request in Enschede. Wij hebben hier ondertussen te maken met onze eigen baby-rescuers. We konden eindelijk naar Jen en Dave Bell in het baby rescue centre. We waren zo benieuwd hoe het daar ging na de verhalen en foto’s over 3 hele kleine baby’s die in de laatste drie weken waren binnengekomen. En ja hoor, daar lagen drie ingepakte hoopjes in drie bedjes. Wat zijn ze klein!!! Sarah is ondertussen al lekker gegroeid en weegt nu 3 pond. Werkelijk helemaal niets, maar….ze doet het heel goed. Wat heb je dan een klein mensje in je armen en wat mooi te zien dat haar oogjes opengaan en dat ze drinkt. Ze leeft omdat ze bij de Bells een plekje kreeg. Geen couveuses en dergelijke maar warmwaterkruiken en warmtepackingen die ook gebruikt worden bij bergtochten, hebben haar de eerste weken van haar leven op temperatuur gehouden en nu doet ze het al grotendeels zelf. De kleinste maat pamper is zo groot bij haar dat die haar voor een deel ook nog warm houdt. Joshua is de tweede in de rij en hij is stukken zwaarder, hij is al meer dan 4 pond. Wat een kereltje en wat een vechtertje, ook hij lijkt het te gaan redden. En dan is er nog Benjamin, hij heeft direct na de geboorte een bacterie opgelopen door vies en koud water maar ook hij doet het ondertussen, na een antibioticakuur, goed. We verdenken Jen en Dave ervan dat ze niet zo heel veel slaap hebben gehad in de laatste weken en dan te bedenken dat ze op dit moment 12 baby’s in hun huis hebben. We hebben weer heel wat flessen gegeven en heerlijk met de kids geknuffeld en gespeeld. Het was erg goed om even weer bij te praten en te zien wat voor geweldig werk deze mensen doen met tomeloze inzet dag in dag uit. Wat zijn we blij dat we een partnership met hen hebben en al een aantal baby’s in het sponsorproject hebben zitten. Ondertussen zijn er ook alweer baby’s binnen Kenia geadopteerd. Heerlijk te weten dat deze kids in liefdevolle gezinnen op mogen groeien.

We hebben een overvolle agenda gehad de afgelopen week met gesprekken met highschoolkids, bezoek Kiambu-West, bezoek Christian Hands, 2 x naar Caraprojects, vandaag dagje uit geweest met de kinderen van Christian Hands en nu …… hebben we heerlijk morgen een dagje vrij. Even helemaal niets, nou ja…. oke een paar kleine dingen maar voor de rest eventjes rust.

Het is geen verhaal waar de humor vanaf druipt deze keer. Terwijl er best komische dingen gebeurd zijn maar het andere overheerst momenteel.
Fantas als oudste zoon in de ellende, de baby’s bij de Bells die vechten om te overleven maar…

gelukkig werd er ruim 2000 jaar geleden een zoon geboren onder erbarmelijke omstandigheden en daar mogen en kunnen we nu mee verder.

We wensen jullie allemaal heel gezegende kerstdagen toe,

Liefs,
Anneke
Ina

• 22 December 2012 - 19:16

Romée:

Ha lieve Anneke en Ina,

Wat een mooie verhalen weer..
    We wensen jullie een heel mooi, gezond, liefdevol en gezellig 2013!!!

Liefs Jim en Romée

• 22 December 2012 - 19:16

Rachel:

Lieve Ladies,

Wat doen jullie weer fantastisch werk in het prachtige maar ook zo ellendige Kenia!! Even een bemoedigend berichtje, want zoals in dit verhaal te lezen is maken jullie daar elke keer weer dezelfde moeilijke dingen mee; kids in sloppenwijken, armoede, kleine baby'tjes die te vondeling worden gelegd, verdrietige verhalen.... Gisteren werd in Serious Request gesproken over hoe om te gaan met al die ellende? Toen werd gezegd dat SR ook de andere kant laat zien, nl dat er hoop is, dat je wat kunt doen... Prachtig hoe de Bells dat doen! Hoe jullie dat ook doen in Kenia. Dat brengt hoop, maar ook eten, liefde, scholing en ... schoenen ;) Heel veel zegen nog voor de rest van de tijd daar en mooie kerstdagen (al weet ik van een jaartje geleden dat je dat daar wel wat anders viert :)

Alle goeds, x Rachel

• 22 December 2012 - 19:57

Vincent En Liesbeth:

Hé Anneke en Ina,

Leuk om jullie berichten te lezen, nog leuker om te bedenken dat wij daar over een dik half jaar ook hopen te zijn! Heel veel zegen gewenst voor jullie werk daar en ook hele gezegende kerstdagen!

Groetjes Vincent en Liesbeth

• 22 December 2012 - 22:50

Esther:

Lekker genieten van jullie vrije dag morgen, Dames!
    Lieve foto's van de baby's zeg!
    Alvast fijne kerstdagen! Waar gingen jullie die ook alweer doorbrengen?? ;)
    Liefs Esther

• 23 December 2012 - 08:13

Jannie En Cor Kuit:

Dag Ina,

Erg leuk om jullie reisverslagen te lezen. We krijgen een goede indruk van jullie tijd in Kenia.
    De verhalen over de baby's zijn indrukwekkend. Uitstekend werk van Heruma Meva.
    Fijne feestdagen en heel erg bedankt voor al het goede werk wat jullie allemaal doen.

Hartelijke groeten,
    Cor en Jannie

• 23 December 2012 - 08:15

Cor En Jannie Kuit:

Sorry, Huruma Meva

• 23 December 2012 - 12:07

Marieke:

Hoi Anneke en Ina,
    Wat een hoopgevend verhaal! Wel moeilijk om de juiste beslissingen te nemen..
    Heel veel sterkte, maar ook genieten toegewenst!
    Gezegende kerstdagen met blauwe ballen en rode slingers.
    God bless you both in het nieuwe jaar.
    Grtz

• 23 December 2012 - 12:43

Anke:

Gezien de foto's kun je gelukkig ook even aan andere dingen denken. Heel veel sterkte en wijsheid. Geniet van het lekkere weer. Het regent hier al bijna 24 uur. (positieve kant is dat het gelukkig geen sneeuw is;-)) Fijne feestdagen!
    Anke

• 23 December 2012 - 16:15

Liene En Roelof:

Hoi Anneke en Ina,
    Jullie hebben je vrije dag alweer verdiend en meer dan dat! Veel sterkte met je werk en fijne feestdagen. We hopen volgend jaar iets te kunnen bijdragen daar. We hopen op veel zegen op jullie werk!
    groeten uit Hardenberg
    Liene en Roelof

• 23 December 2012 - 17:52

Gerard&Miranda:

Moeilijk; keuzes maken waarbij de dranklucht je tegemoet komt. Maar misschien kunnen de jongens in een programma meedraaien zonder dat ze direct geld in handen krijgen wat verkeerd besteed kan worden? Op die manier zouden ook de zorgen van vader wat minder uitzichtloos zijn en daardoor minder vlucht gedrag naar de fles. Zou dat niet FANTAS- tisch zijn? Veel wijsheid, inzicht en vooral Goddelijke liefde gewenst in het beoordelen van alles wat jullie op je weg krijgen.

• 23 December 2012 - 19:12

Elsbeth Beumer:

lieve meiden, weer geraakt door jullie verhalen! Zoveel kleine mensjes onder zulke droeve omstandigheden. Zien idd. ook verhalen en reportages van SR hier in Enschede.
    We wensen jullie veel wijsheid en Gods nabijheid bij jullie mooie, moeilijke werk!
    Hele gezegende kerstdagen en Gods zegen! Veel liefs van
    Andre en Elsbeth Beumer en kinderen

• 23 December 2012 - 19:57

Willemien En Pa:

Hallo Anneke en Ina,

Veel wijsheid en kracht toe gewenst bij de beslissingen die jullie moeten nemen.
    Fijne, maar vooral gezegende christus-dagen gewenst.

• 23 December 2012 - 20:16

Inez:

Tjonge, veel wijsheid en plezier gewenst. Liefs van ons allemaal, mimjc xxxxx

• 24 December 2012 - 19:33

Bertina:

Lieve meiden,
    Jullie zijn daar een prachtige lichtstraal. Gezegende kerstdagen!!!

• 25 December 2012 - 15:12

Annet:

Helaas zijn er ook grenzen aan jullie mogelijkheden en moet je pijnlijke keuzes maken. Sterkte daarmee.
    Fijne kerst voor jullie toppers!
    Liefs, Annet

• 26 December 2012 - 10:56

Jan Plaggenmarsch:

Anneke en Ina,

Goed om jullie belevenissen weer te lezen. Helemaal bijzonder vanuit het Kerstevangelie: God die mens werd en de pijn van het bestaan voelde! Veel zegen op jullie werk en een mooi Christusfeest gewenst!

Jan en Ada

• 27 December 2012 - 10:45

Ineke Haneveld:

Hoi Anneke en Ina,

Geweldig waar jullie weer mee bezig zijn.
    Heel leuk om te lezen over en foto's te zien van het babyrescuehuis, wat had ik daar volgend jaar graag geholpen.
    Maar mijn tijd komt nog wel.
    Ik hoop dat jullie fijne kerstdagen hebben gehad en ik wens jullie het allerbeste voor 2013.

Groeten Ineke Haneveld.

• 27 December 2012 - 12:49

Pieter En Janita:

O, wat een lieve baby'tje...........ik wil ze zo wel knuffelen.....
    Heel veel sterkte en wijsheid bij al de beslissingen die jullie moeten nemen.
    Wat is goed?????
    Gods nabijheid gewenst.

liefs, Pieter en Janita

• 27 December 2012 - 21:48

Nelie:

Nog een fijne tijd toegewenst, en vind het heel bijzonder wat jullie allemaal beleven, leuk om te lezen.

Groetjes Nelie

• 27 December 2012 - 22:26

Erika:

Hoi Ina en Anneke,

Zoveel baby's om te verzorgen is mooi maar ook heel intensief heel bijzonder om te horen dat er zulk geweldig werk word verricht. Sterkte en wijsheid toegewenst met de beslissing hoe hulp te bieden die blijvend is aan kinderen zoals Fantas. En Gods zegen voor het nieuwe jaar.

Groetjes Erika

• 29 December 2012 - 21:50

Afina:

Hoi hoi,
    Wat een bijzondere verhalen weer. Wens jullie een fijne tijd en veel wijheid met alles wat op jullie pad komt. Alvast een fijne jaarwisseling.
    liefs Afina

• 30 December 2012 - 12:39

Gienus En Riet Broeksema:

Dag Anneke en Ina

Fijn te zien en te lezen dat alles goed gaat. Wij hebben aan jullie gedacht toen hier een TV programma werd uitgezonden over de "Mama's".Wat een rijke zegen dat jullie de kracht en de gezondheid mogen ontvangen van onze Vader om dit werk te doen.
    Wij wensen jullie een fijn jaarwisseling en voor Anneke nog een fijne verjaardag gewenst.
    Gods zegen en nabijheid gewenst.

• 30 December 2012 - 13:14

Els Koelewijn:

Dag Ina en Anneke,
    Ja wat is het toch ongelijk verdeeld in deze wereld.Fijn dat er ook mensen zoals jullie zijn die ook hier
    een roeping in zien, maar zonder de kracht van onze hemelse Vader zijn we nergens en inderdaad dat Hij het licht naar de wereld zond Zijn Zoon door wie wij een nieuwe toekomst mogen verwachten zonder al deze verdrietige toestanden.Laten wij dankbaar zijn dat we in Nederland zijn geboren en God danken voor alles wat wij hier hebben en dat besef je ook des te meer als je deze omstandigheden ervaart.
    Lieve meiden het ga jullie goed daar en Gods kracht en zegen toegebeden ook voor 2013
    Liefdegroeten van,
    Els Koelewijn.