Stempelen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu Stempelen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu

Stempelen

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Ina

30 December 2019 | Kenia, Nairobi

Hallo lieve allemaal,

Okay, deze keer al snel weer een nieuw verhaal ;)

Wat leven we hier toch in een heerlijk land! Ondanks moeilijke dingen zijn er hier ook prachtige momenten waarop we veel lol hebben. Vandaag was zo'n dag en daar willen we jullie graag van mee laten genieten.
We hebben een visum voor 3 maanden maar….ergens heeft een geniale ambtenaar bedacht dat het best wel leuk is om je, als je langer dan een maand in Kenia verblijft, naar Nairobi te laten reizen om een nieuw stempeltje op te halen. Nu is reizen naar en in Nairobi voor ons een nachtmerrie. De wegen liggen allemaal open, er is constant overal file en je bent eindeloos onderweg. Dat is een van de redenen dat wij, op alle manieren, altijd proberen te vermijden om naar Nairobi te reizen. Maar goed, onze geniale ambtenaar zette ons voor het blok waardoor wij keurig op de 30ste, exact een maand na aankomst en exact een maand voor de terugreis, naar Nairobi mochten reizen.
Gelukkig is er precies 1 week in het jaar dat je hier heerlijk rond kunt scheuren en dat is tussen kerst en Oud en nieuw. Het is hier de vakantietijd waardoor er veel minder auto’s hun maniakale rijkunsten vertonen. Om half 7 vanmorgen stonden we kant en klaar, want we wilden vermijden dat we in een lange rij voor het geniale ambtenaren loket terecht zouden komen. Geen verkeer te ontdekken en we stonden gezellig om 7 uur voor het gebouw. Geweldig! Gelukkig is het hier nogal chaotisch voor Nederlandse begrippen en dat betekent dat er om 7 uur gewoon een restaurant open is waar je lekkere cappucino kunt drinken. We zagen de lol er wel van in en we zijn, met Kwaka en Dorcas, gezellig aan de koffie gegaan.
Om kwart voor 8 naar het geniale ambtenaren gebouw waar al een lange rij stond. Ina balen, waren we nu toch maar eerder….. Maar nee, het bleek al snel dat wij niet in die rij thuishoorden. We mochten naar gebouw B. Er blijken dus meerdere geniale ambtenaren in deze gebouwen te huizen. Vanuit gebouw B werd ons verteld dat we niet helemaal goed waren maar nog ff iets verder naar gebouw C mochten lopen.
Daar aangekomen werden we uiterst vriendelijk ontvangen en mochten we ons melden bij balie 7. Laat er nu alleen bij balie 7 Gesloten staan. Maar niet getreurd, door zo’n kleinigheidje laten we ons niet ontmoedigen want er zit tenslotte een geniale ambtenaar achter het loket. Ina probeert nog een shortcut door bij een dame van een ander loket te vragen of het allemaal wel klopt waar zij prompt te horen krijgt dat we een aantal formulieren in moeten vullen. Hoezo????? We hebben een visum voor 3 maanden, zijn helemaal uit Ngong komen reizen op een tijdstip dat elke rechtgeaarde Nederlander in de kerstvakantie fatsoenlijk ligt te slapen en dan ook nog formulieren invullen? Alweer? Gelukkig is Anneke ondertussen aan de beurt bij het gesloten loket. Deze ambtenaar blijkt uiterst vriendelijk, kijkt wat meewarig naar het paspoort, pakt met een zwierig gebaar het stempel, kijkt nogmaals op naar die Nederlandse, lacht nog een keer en…. noteert dat ze nog 2 maanden als welkome vreemdeling in het land mag blijven. Nu alleen nog het vliegticket aanpassen ;) Ina ziet het zwierige gebaar, schiet naar voren, duikt bijna met haar paspoort door het loket en … krijgt ook een stempel. We staan om 8.05 uur weer buiten waarbij er gelijk een wapen op ons gericht wordt omdat we door de ingang weer naar buiten willen lopen. Dat zou toch jammer zijn na dat felbegeerde stempel dus we wensen deze meneer met zijn geweer een Merry en vooral peaceful nieuwjaar en nemen de juiste uitgang.

Daarna hebben we, met mr Kwaka en Dorcas, de meubels voor de school mogen bestellen. De tikkie-actie loopt uitstekend en we kunnen een groot deel van het meubilair aanschaffen. We hopen dat de rest nog volgt. Hiermee kan de school volgende week worden geopend en zullen 6 klassen verhuizen naar dit nieuwe gebouw. Mr. Kwaka en Dorcas en ook wij zijn er ontzettend blij mee dat het is gelukt om dit mogelijk te maken.

Zo gebeuren er hier gelukkig ook weer hele mooie dingen en mogen we met elkaar heel dankbaar 2019 af gaan sluiten.

Hartelijke groet en een heel goed en gezond 2020 gewenst vanuit Kenia,
liefs
Ina
Anneke

• 30 December 2019 - 23:03

Ingrid:

Wat mooi om de verhalen te lezen en wat hebben jullie een bijzondere kerst gehad. Prachtig! Heel erg genieten nog daar!:)

• 30 December 2019 - 23:03

Ingrid:

• 31 December 2019 - 10:19

Marieke:

Oeps goed afgelopen!!
    Heel veel zegen in het nieuwe jaar voor jullie beiden!

• 31 December 2019 - 11:29

Wim Kuipers:

Een spannend verhaal uit een geheel andere wereld, bijzonder hoe jullie erin staan. Een goede jaarwisseling en een gezegend nieuwjaar.

• 31 December 2019 - 14:28

Nicolet Van Veldhuizen:

Het is echt heel speciaal en bijzonder om jullie belevenissen zo te mogen meemaken!
    Zie graag snel weer een bericht tegemoet :-)
    Een goed uiteinde en alle goeds en zegen voor 2020!!

• 05 Januari 2020 - 20:46

Annelies:

Haha, heerlijk verhaal. Zo soepel kan het dus ook gaan. Elke dag in Kenia loopt anders dan je had gepland. Erg leuk om jullie verhalen te lezen. Veel zegen daar!