3 dagen Kenia en 3 generatie vrouwen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu 3 dagen Kenia en 3 generatie vrouwen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu

3 dagen Kenia en 3 generatie vrouwen

Door: Ina

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Ina

21 Juli 2021 | Kenia, Nairobi

En daar zijn we dan weer….na een voorspoedige reis met een vaccin, een negatief testbewijs, een QR-code dat we gezond zijn, een vaccinatiepaspoort, een visum, een temperatuur van 33,5 (aldus de Keniaanse thermometer), nog een QR code, een roadblock en uiteindelijk een politie-agent die ons toch doorlaat ondanks de avondklok…. We zijn er weer!

En hoe heerlijk is dat? Een leuk koloniaal huisje, een mooie tuin met heel veel vogels en rust! Ik denk dat we in Kenia nog nooit ergens op zo’n rustige en natuurrijke plek hebben gezeten. ’s Morgens met een kopje koffie op de veranda in een safaristoel klaar voor het werk dat gaat komen. Heerlijk is dat!

We zijn hier inmiddels drie dagen en de eerste contouren van de werkzaamheden voor de komende weken zijn al duidelijk. De agenda vult zich maar we houden ook ruimte voor vrije dagen en we hebben al prachtige ontmoetingen. We nemen jullie met plezier mee naar een paar van die ontmoetingen.

De eerste was met shosho (swahili voor oma), we ontmoeten haar net buiten onze poort als we met de auto de hobbelige weg van ons huisje naar de hoofdweg afleggen. Anneke biedt shosho aan om mee te rijden. Dat wil deze kleine, gebogen, oude dame wel, behendig stapt ze in de auto en zit als een prinses achterin. Geen woord Engels maar ze kan prima duidelijk maken waar ze naar toe wil. Niet naar de hoofdweg dus! Anneke slaat geduldig ergens af en de weg wordt nog hobbeliger. Shosho kan het wel waarderen en lacht haar tandeloze mond bloot. De weg wordt alsmaar hobbeliger en het lijkt of we in een droge rivierbedding rijden….niet te doen! We moeten dus helaas ergens stoppen en shosho uit laten stappen. Die begrijpt er niets van….kan toch best! We maken uit haar rappe swahili iets over een lorry op, ooit heeft die er gereden en dus moet onze auto, die veel kleiner is, ook wel passen. We verdenken haar er van dat ze graag in een auto voor was komen rijden voor de compound waar ze woont en waar waarschijnlijk nog nooit een auto is geweest. Gelukkig komt er een jongen langs die als tolk kan fungeren waarna oma toch uitstapt. Zij en wij hebben een mooi verhaal te vertellen.

Vervolgens spreken we de heer Kwaka, onze medewerker in Kenia, hij vertelt ons over Gladys. We ontmoeten hier dus als het ware Gladys: een hele leuke en slimme highschoolstudente in ons project. Ze zit in de vierde, het examenjaar. Gladys kan goed leren maar corona maakt het er niet makkelijk op. Ze moet veel thuis studeren ipv op school en haar familie, die erg arm is, kan de extra monden niet voeden Er is veel te weinig te eten en ondanks het maandelijkse voedselpakket van Huruma MEVA is er niet elke dag een maaltijd. Te weinig eten zorgt voor concentratieproblemen en dat is niet erg handig vlak voor de examens van de highschool. Mister Kwaka ziet dit ook. Hij bedenkt zich niet maar overlegt met zijn vrouw en ze nemen Gladys voor een aantal een weken in huis zodat ze kan eten en dus leren….en dat doet ze! Ze logeert bij de familie Kwaka, eet, leert en slaagt met een B+ (een 9) en zo kan ze met een beurs en hulp van Huruma MEVA door naar de universiteit. Gaaf!

En dan vandaag ontmoeten we de kleine Lily. We zijn naar de Ngong Hills gereden: echt een prachtig gebied en we zitten te picknicken op de rand van de heuvel met een geweldig uitzicht. Dan komt Lily voorbij, een jaar of zes, versleten kleren en een emmer met lolly’s bij zich. Die moet ze verkopen aan de langskomende toeristen. De hele dag sjouwt ze rond om een paar dubbeltjes te verdienen….nee wij hoeven geen lolly maar kopen er toch een paar! Nee wij geven geen geld maar wel mag ze delen in onze lunch. Lily gaat zitten in het gras, beentje gespreid en een banaantje, wat biscuits en een glas frisdrank worden tussen haar beentjes uitgestald. Met twee handen omklemt ze de beker met fanta en ze neemt smakkend wat kleine slokjes. Ze blijft maar kijken naar de bubbeltjes in het glas en doet heel erg lang over de fanta, ondertussen de andere toeristen vergetend. Genietend. Wij misschien wel net zoveel als zij.

Geluk zit niet in grote dingen. Geluk zit in delen. Fijn dat we dat de komende weken weer mogen doen. We delen dit graag met jullie! Tot de volgende keer….

Met warme groet
Anneke
Ina

Ps: over drie generaties gesproken (maar dan wel een bijzondere) zie de foto van Anneke met haar (sponsor)dochter Tosh en de eerste ontmoeting met kleinzoon Anchor (spreek uit als Ancar)….lijkt op….juist!

• 21 Juli 2021 - 19:47

Rian:

Wat een heerlijk verhaal weer. Gefeliciteerd oma, je ziet er trots uit. Knuffel voor jullie.

• 21 Juli 2021 - 20:42

Caroline Wierenga-Vreugdenhil:

Wat een mooi begin van jullie reis!! Ik geniet van de verhalen! Een hele mooie tijd gewenst, hartelijke groet, Caroline

• 21 Juli 2021 - 21:10

Rianne :

Wat een belevenissen alweer! Mooi om te lezen en te zien. Baby Anchor en Tosh zien er ook supergoed uit met oma Anneke! Succes met jullie werk en hou ons op de hoogte.

• 21 Juli 2021 - 21:58

Liene:

Wat een mooi begin van de reis. Genieten is nu dubbel, oma anneke! We wensen jullie een fijn verblijf, Groet, roelof en liene

• 22 Juli 2021 - 00:04

Japke Nynke :

Mooie ontwikkelingen en betrokkenheid! Succes en een goede tijd met elkaar!

• 22 Juli 2021 - 00:30

Boiten Yvo:

Mooi verhaal, en is ook het enige land dat ik nog zou willen bezoeken..

• 22 Juli 2021 - 09:52

Inez:

Prachtig! Fijne, gezellige en gezegende tijd!
    Liefs

• 22 Juli 2021 - 13:42

Annelies:

Wat leuk weer een kleintje erbij, gefeliciteerd oma!
    En mooie avonturen weer. Op naar meer!

• 22 Juli 2021 - 18:44

Corina:

Al weer mooie, bijzondere belevenissen! Een goede tijd gewenst daar en als het lukt horen we graag meer!

• 23 Juli 2021 - 16:02

Aniklo :

Fantastisch Ina! Mooi dat jullie deze reis en de werkzaamheden delen.
    Veel plezier samen en geluk!
    Liefs Anita

• 23 Juli 2021 - 21:54

Marian Schutter :

Hoi hoi leuk om weer wat van jullie belevenissen te horen. Leuke foto Anneke!
    Wens jullie een hele mooie en bijzondere tijd toe en Gods zegen! Liefs Marian

• 24 Juli 2021 - 14:43

Bertina :

Wat een geweldige ontmoetingen. Stuk voor stuk geluksmomentjes.
    Zo bijzonder dit mee te maken, en ver van jullie weg mee te kunnen lezen.
    Lijkt of we er een beetje bij zijn.
    Oma Anneke en Ina een mooie tijd weer toegewenst, met goede ontmoeting.
    We volgen jullie.
    Zegen op jullie werk.

Liefs Wim en Bertina

• 25 Juli 2021 - 14:10

Margot:

Wat een prachtig verhaal !! Ik heb Tosh ontmoe een paar jaar terug en nu heeft.ze een .baby gewéldig Oma Anneke

Ga door met jullie goefe werk

Gr Margot Limburg-Kloek

• 27 Juli 2021 - 14:38

Sandra:

Wat is er nu mooier dan even pauze te nemen, buiten klettert de regen, en dan meegenomen worden in deze warme ontmoetingen.
    Geniet van alle mooie mensen en momenten.
    lieve groet, Sandra

• 28 Juli 2021 - 16:59

Eveline Volk:

Wat leuk jullie te volgen met deze mooie verhalen. Wat fijn dat jullie toch zoveel kunnen betekenen voor de mensen en meisjes daar.

• 28 Juli 2021 - 17:59

Gina Moorlag:

Wat toch heerlijk om daar weer te zijn waar jullie hart ligt. Mooi werk doen jullie en dan zelf ook nog zo genieten .
    Anneke wat een trotse en mooie oma ben jij. Geniet ervan.
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen.
    Sterkte met alles wat op jullie pad komt en heel veel genieten

• 28 Juli 2021 - 19:43

Emmy Agema:

Mooi, jullie verhalen! Zo verspreiden jullie Licht in Kenia! Hoe mooi! We bidden mee

• 28 Juli 2021 - 21:01

Nella Francke:

Nella Francke, wat een liefde hebben jullie voor de mensen in Kenia. Gods zegen voor jullie liefdevolle hulp en aandacht.

• 01 Augustus 2021 - 12:49

Boele:

Inspirerend! God’s zegen toegewenst.

• 05 Augustus 2021 - 20:33

Joke:

Mooi om jullie belevenissen te lezen, en hoe fijn dat jullie er weer naar toe kunnen en van betekenis kunnen zijn!
    Geniet ze en denk eraan bananen eten!

Groet Joke