Naar de dokter en wat verder volgt - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu Naar de dokter en wat verder volgt - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu

Naar de dokter en wat verder volgt

Door: Anneke/Ina

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Ina

16 Maart 2010 | Kenia, Nairobi

Anneke had de griep (let wel: HAD) Al snotterend bekeek ze Huruma even met andere, enigszins waterige oogjes maar dat mocht niet deren. Totdat….ze een beetje koorts kreeg. Mama Zipporah keek haar wat verontrust aan en liet het woord malaria vallen. We vroegen ons af hoe dat mogelijk was zonder muggen maar kregen het wel een beetje benauwd want stel je voor dat….
Maar voor alles is een oplossing dus op naar de kliniek voor een malariatest zodat mama Zipporah weer rustig kon slapen. De kliniek bestond uit een klein gebouwtje met een wapperend gordijn als toegangsdeur. Wij naar binnen, elkaar belovend dat ze toch wel met schone naalden moesten komen want dat we anders heel hard weg zouden lopen. Voorbereid op de Keniaanse wachttijd hadden we de taxi twee uur later besteld, wij waren er klaar voor! Tja en dan blijk je weer in Afrika te zijn….het gaat altijd anders dan je denkt. Geen lange wachttijd, een schone naald, uitslag binnen een kwartier, geen malaria maar een infectie en of we nog even naar de dokter wilden? Vooruit dan maar. Deze aardige Keniaan was trots op onze 5 woorden Swahili, keek met een grote zaklantaarn in Anneke’s keel en oren en de conclusie was: keelontsteking. (Niet dat Anneke ook maar enigszins last had van haar keel ) Twee soorten pillen worden uit een grote pot geschud en ze moeten worden ingenomen met warm water is de boodschap. Kosten: 8 euro. Baten: een ervaring rijker.

Intussen zijn Mama Gerda en Aunti Biny ook aangekomen en ze kijken hun ogen uit. De 40e verjaardag van Ina breekt aan en dat is me toch een belevenis….. 150 kids die ’s morgens om half 8 Happy Birthday zingen, twee verlegen sponsorzonen met beiden een cadeautje, het hele gasthuis van binnen en buiten versierd, kaartjes, mailtjes en cadeautjes uit Nederland, 5 emmers koud water over haar heen, twee zenuwachtige zwarte jongentjes die tegen mama Zipporahs instructies maar met toestemming van Anneke hier verantwoordelijk voor zijn en last but not least: een taart met 40 kaarsjes.

Dan volgt de vakantie. Een paar dagen op safari en dan heerlijk genieten in een hotel. We zullen jullie niet jaloers maken met verhalen over leeuwen, olifanten, een luipaard, zebra’s , prachtige natuur en geweldige temperaturen. Om maar helemaal te zwijgen van een wit strand, blauwe zee, ligstoelen in de zon bij 32 graden. Nee dat zullen we maar niet doen……. (smile)

Intussen zijn we ongeveer op de helft van de drie maanden. Eigenlijk willen we het daar niet over hebben, de tijd gaat te snel, ware het niet dat dit ook andere consequenties heeft. Onze kapsels beginnen duidelijk andere vormen aan te nemen. Het haar wordt te lang! Om niet als halve wilden verder te leven en we al die vlechtjes ook niet zien zitten, besluiten we naar de kapper te gaan. Waarschijnlijk hebben de kappers in Nederland er straks een hele kluif aan om het weer bij werken maar er is een stuk af, dat is een feit. Wat al die kleine beestjes, die voor ons heen en weer renden over de tafel in de kapsalon, er deden mag u zelf invullen!

Tja en dan zijn we weer in Huruma. Mama en Aunti hebben genoten (en wij niet minder) maar het is ook goed om weer aan het werk te gaan. Er is nog zoveel te doen! Bovendien is het super om de kids weer te zien. Waar gaan we aan werken? De budgetten van Huruma, opleiding voor de leraren, de naailessen en het naailokaal, het laboratorium voor de highschool, met David naar het ziekenhuis voor een prothese, Moses in een andere klas proberen te krijgen met extra begeleiding, Mary naar de dokter zien te krijgen, organisatiestructuur Sidai, regelen dat er nog een meisje naar de highschool kan en nog veel meer!!!

Jullie horen wel weer,
veel liefs
Biny, Gerda, Anneke en Ina

• 16 Maart 2010 - 19:04

Jaap:

Hoi,
    Drukke baasjes hoor jullie. Lekker dat er een overheerlijke moment van (vakantie) rust is!
    Hoorde dat Skype niet mee valt te realiseren, jammer. Ina 40! Jonge blom! Gefeliciteerd!
    Zoenen volgen.(van een ouwe man ;)

Groet, doe voorzichtog,

Jaap

• 16 Maart 2010 - 19:21

Hennij Van Dijk:

Hoi Ina. Net jullie verhaal weer gelezen. Geweldig leuk voor jou en de anderen het bezoek uit Nederland.Fijn dat het wat meeviel met je vriendin.Veel succes weer met de kindjes. Lieve groet Hennij.

• 16 Maart 2010 - 19:36

Hanneke A.:

Hallo
    Wat een prachtige foto´s hebben jullie gemaakt Ina nog gefeliciteerd met je verjaardag
    ik ben wel heel benieuwd naar jullie mooie kapsels
    Ben je wel weer opgeknapt Anneke?
    Nou veel plezier verder en sterkte met de laatste helft van jullie reis alweer

• 16 Maart 2010 - 19:55

Judith:

Hoi meiden,

Ina meid het gaat toch allemaal gebeuren he geen ontkomen meer aan.
    Heerlijk van genieten dan maar toch?
    Mooi jullie verhalen weer te lezen en erg fijn Anneke dat het weer goed met je gaat. Daar ziek worden lijkt me een niet al te groot feest dan toch liever de verjaardag van Ina. haha
    Goed te horen dat jullie nog zoveel plannen hebben. Ik hoop op een voldaan gevoel als jullie ook nog even met de kids op vakantie gaan. Is het koppel al definitief.......Anneke je weet vast wel wat ik bedoel haha.
    Meiden veel succes en van blijven genieten van deze ervaring.

Liefs Judith
    ps hebben jullie Duncun al gesproken en gegroet? Doe ook de rest en natuurlijk Becky de lieve groeten van mij.

• 16 Maart 2010 - 20:23

Harry:

Hé, Ina, nog van Harte Gefeliciteerd en ik dacht: welkom in de 40+ club, totdat ik ontdekte dat ik dat niet meer kan zeggen;-) Maar hoe dan ook: een nieuw decennium, nieuwe uitdagingen, maar wel met de zegen van de Here toegewenst!
    Anneke, ben benieuwd naar je nieuwe fauna Wetlook kapsel. Misschien wordt dit wel de nieuwe trend in Nederland, milieu en diervriendelijk! Meiden sterkte daar en ga ervoor!

• 16 Maart 2010 - 21:14

Pieter:

Geknipt, 'uitgerust' en een jaartje ouder.
    Mooie start voor deel 2 van jullie mooie werk.
    Succes met alle plannen en geniet van wat is gelukt

• 16 Maart 2010 - 21:46

Greetje:

Ha meiden,
    Het is weer fantastisch om jullie verhalen te lezen! Anneke, is er iets met je mailadres? Ik krijg de mail terug?

Liefs,
    Greetje

• 16 Maart 2010 - 21:55

Roelof:

Geweldig verhaal, we hebben weer genoten. Gelukkig geen malarie,Anneke. Als we die foto's zien krijgen we weer zin in een reisje.
    groeten van Liene en Roelof

• 16 Maart 2010 - 22:05

Afina:

Nou he wat een verhalen weer. Had die vlegjes ook wel leuk bij je gevonden. Anneke beterschap!! fijne tijd nog.

Groetjes Afina

• 17 Maart 2010 - 09:21

RonPetraJesseBenja:

Lieve Anneke en Ina,

Daar zijn we dan weer! En 'we' dat zijn wij nu met z'n vieren. Onze tweede zoon is geboren en wel op jouw verjaardag Ina!! Nog van harte gefeliciteerd hoor! Het zal best apart geweest zijn om dit in Kenia te beleven.
    Benjamin (Petrus (naar z'n moeder vernoemmd)Benjamin) is vorige week maandag geboren, 2 weken eerder dan verwacht. Hij woog 3100 gram en was er binnen 2 uur! Het is een heerlijk mannetje, alles is goed en z'n moesie is ook weer op de been. Pa heeft wat last van dicht vallende ogen!
    Jullie beleven weer mooie dingen daar. We wensen jullie voor de tweede helft van de periode heel veel goeds en zegen maar hebben ook weer zin om jullie live te ontmoeten!

Groetjes, de Aalstjes

• 17 Maart 2010 - 12:46

Renate:

Hallo Ina,

Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag!
    Wat leuk om steeds jullie reisverslagen te lezen en een beetje op de hoogte te blijven.
    Veel succes nog.

• 17 Maart 2010 - 15:59

Jolanda Pl.:

Lekker hoor zo genieten van zo'n safari. Het wordt hier ook eindelijk lente... Nog een goede en gezegende tijd in Huruma en geniet nog maar lekker van de kinderen en alles er omheen.

• 17 Maart 2010 - 18:12

Conny En Koos:

We zijn blij dat tante Biny en je mama het naar de zin hebben en zijn benieuwd naar hun verhalen als ze weer thuis zijn. Doe hun de groeten en jullie veel succes met jullie goede werken.

• 17 Maart 2010 - 19:17

Jannie Kuit:

Dag Ina
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Maak eens een foto van je afrikaanse kapsel.Ik ben benieuwd. Het zit vast anders dan je keurige kapsel wat je had op't hof.Haha
    Groetjes Jannie

• 17 Maart 2010 - 20:18

Janny Van De W:

Leuk om weer mee te mogen lezen in jullie belevenissen. Veel sterkte en wijsheid in jullie werkzaamheden daar.
    MVG Janny

• 17 Maart 2010 - 21:35

Hennie Riedstra:

Wat leuk weer die verhalen van jullie en die leuke foto.s Ik leef met jullie mee en ook ben ik benieuwd naar de verhalen als je moeder en tante Bien weer thuis zijn.Wel spannend dat Anneke zich ziek voelde en er gedacht werdt aan malaria ,maar het gelukkig keelontsteking was .heel veel sterkte met jullie werk in Kenia
    gr.hennie

• 17 Maart 2010 - 21:35

Hennie Riedstra:

gr.hennie

• 18 Maart 2010 - 20:25

Marga:

hoi Ina en Anneke,
    Ina nog van harte hoor met je 40e verjaardag!!
    wij konden de boel nou niet voor je versieren,maar dat kunnen ze daar ook zag ik.Zo'n koud water bad is erg origineel,kunnen we hier ook wel eens invoeren.het is prachtig om jullie reis zo te kunnen volgen.Hoop dat jullie nog een goede en fijne tijd daar hebben.

• 18 Maart 2010 - 20:44

Hanneke Hilbers:

Ha Ina, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Heerlijk hoor al dat koude water. Wat een mooie foto's vooral de laatste. groet, Hanneke

• 19 Maart 2010 - 08:13

Janneke:

Hoi,
    Wat een schrijvers talent. Je ziet alles zo voor je gebeuren. Alle verhalen worden gebundeld.Lekker om ook even zo'n vakantie tussendoor te hebben met familie. Veel succes nog met jullie projecten.
    Groetjes

• 19 Maart 2010 - 11:50

Anke:

Hoi,
    weer genoten van de verhalen, Waar ik nou wel een beetje nieuwsgierig naar ben, is wat je tijdens die twee uur wachten op de taxi hebt gedaan?
    Al die plannen onderaan het bericht zitten doorpraten? Als ik het zo lees dan ben je met koninginnedag nog lang niet klaar met alle uitwerkingen hiervan.
    Heel veel sterkte om vol te houden. Bedenk inderdaad dat we hier nog maar één dag boven de tien graden en droog hebben meegemaakt. Dus wanneer je weer terug komt, neem alsjeblieft wat zomer mee!

• 19 Maart 2010 - 17:44

Marieke:

Hoi,
    Wat zie je er gelukkig uit Ina, ondanks dat je net koud water over je heen hebt gekregen:)
    Wij wensen je Gods zegen toe voor je nieuwe levensjaar!
    hart groet en nog heel veel genieten en werken daar!

• 20 Maart 2010 - 10:24

Emmy:

Hoi wat super om te horen dat jullie daar nu lekker lang zijn.. (al gaat het supersnel!!).dat die droom werkelijkheid is geworden! Geniet er nog volop van en heel veel zegen!! Groetjes vanuit Madrid enneh oh nee Ina dat wist ik inderdaad nog niet dat je van t hof bent vertrokken....ben benieuwd wat je verdere plannen zijn...!! ADIOSSS