Afronding en nieuw begin - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu Afronding en nieuw begin - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu

Afronding en nieuw begin

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Ina

17 December 2017 | Kenia, Nairobi

Wat was het een mooie dag donderdag. Daar zaten we dan met een groep van 6 jongeren. Ik weet niet wie het meest trots zat te kijken, één van hen of ik. We zaten elkaar ook steeds aan te kijken met zo’n blik van verbondenheid en gevoel van ‘we hebben het ‘m geflikt’.

Ja, zij hebben het ‘m geflikt. 4 jaar geleden ontmoeten we elkaar voor het eerst en wat zaten ze stuk voor stuk verlegen in de stoel tegenover ons. Wat waren we vaak onder de indruk van de ellende die zich in hun jonge leven had afgespeeld.

In de afgelopen jaren hebben we jullie regelmatig een verhaal van één van hen vertelt. Justus, waarvan de vader overleed tijdens zijn examens op de lagere school. Hij had geen enkele kans tot hij bij Huruma MEVA kwam. En zie daar die kerel lachend tegenover me zitten. Ik zit met kippenvel als hij ons en mr. Kwaka bedankt. Hij zegt dat wij de plek van zijn vader in hebben genomen, dat is nogal wat om te horen. Hij is toch echt zelf degene die deze kans met beide handen aan heeft gegrepen.

En Joseph, die steeds depressiever werd omdat hij het gevoel had verstoten te zijn en zijn moeder zo miste. We lieten hem vanaf dat moment in de vakanties naar huis gaan. Zijn resultaten schoten omhoog en wat nog belangrijker was, hij voelde zich weer geliefd. Hij zit tegenover me en geeft me een dikke knipoog.

Even leg ik de arm om Immaculate, daar zitten we aan tafel samen te eten, ja, ze heeft het gered. Ja, ze heeft afscheid moeten nemen van haar ouders, ze heeft haar rug recht gehouden en heeft zich niet uit laten huwelijken. Nu kan ze straks haar highschooldiploma in ontvangst nemen. Ze is zo klein en iel maar wat een kracht schuilt er in haar. Nu hopen en bidden dat haar resultaten goed genoeg zijn om Rechten te kunnen gaan studeren.

En Teddy, de jongen die in het highschoolproject kwam door de Warmlopers en het Greijdanus. Vader gewond bij een aanslag van de Al Sjabaab. Bij die ontploffing ontplofte ook de toekomst van Teddy. Gelukkig kon hij door het highschoolproject alsnog verder met zijn studie. Hij kon goed leren en met ups en downs redde ook hij het.

We hebben deze periode met elkaar afgesloten met een maaltijd. Wat waren ze blij. Nu wachten we met z’n allen in spanning af. De uitslagen worden voor het einde van het jaar verwacht. Allemaal staan ze in de startblokken voor de universiteit. We weten dat bij sommigen er een teleurstelling zal zijn omdat ze het net niet zullen redden, we weten niet wie wel en wie niet. Ik ben blij dat ik niet hoef te kiezen want ik zou het niet kunnen. Nou ja….. diep in m’n hart hoop ik zo dat Immaculate rechten kan gaan studeren om andere meisjes te helpen door vrouwenbesnijdenis en gedwongen uithuwelijking te voorkomen.

We mogen zien wat het werk van Huruma MEVA betekent in het leven van deze jongeren. Op deze manier mag het verschil gemaakt worden tussen het leven in de sloppenwijk en de mogelijkheid om echt zelf keuzes te maken nadat een opleiding is afgerond. Wat zijn er een discussies in Nederland waarbij jongeren uit Afrika vaak gelukzoekers worden genoemd. Nee, het zijn niet de gelukzoekers zoals ze gezien worden door een aantal politici, het zijn jongeren, het zijn mensen zoals wij. Die, als wij hen een stukje ondersteunen, zelf graag hun geluk willen zoeken in eigen land door studie en het werken aan een betere toekomst. Wat zijn wij trots op al onze sponsoren, die deze kids die kans hebben gegeven. Bedankt !!

Dit was zomaar een middag in het werk van Huruma MEVA in Kenia om jullie even mee te laten genieten van datgene dat we hier mogen doen.

Hartelijke groet,
ook namens Ina,
Anneke

• 17 December 2017 - 20:21

Age Fennema:

Dag Anneke en Ina, wat mooi dat jullie daar nu kunnen genieten met de jongeren. Ik hoop en bid dat ze een volgende stap kunnen zetten. Nog hel veel plezier en een goede tijd gewenst daar in het mooie Kenia!
    groetjes,
    Age

• 17 December 2017 - 20:33

Rachel Van De Worp - Beker:

Wauw, wat mooi om te lezen!!! Super dat huruma met het highschool project tieners - door een opleiding - de kans geeft op een beter bestaan. Doen jullie iedereen daar de hartelijke groeten van me? Zegen voor jullie werk

• 17 December 2017 - 20:43

Jolien:

Lieve Ina en Anneke,

Nog maar net weer samen daar en alweer zo'n verhaal. Prachtig!
    Heel veel zegen op jullie werk de komende weken en geniet van alles wat jullie daar mogen en kunnen doen.

Liefs Jolien

• 17 December 2017 - 22:03

Sietske Keijzer:

Heel veel zegen op jullie werk!

• 17 December 2017 - 22:40

Judith:

Ha Anneke, wat een bijzonder verhaal om te lezen!
    Wat gaaf dat er toekomst perspectief is voor de jongeren!
    Nu hopen dat ze het allemaal gaan halen.
    Goede tijd daar en... is Ina er ook al?
    Geniet samen van de fijne mensen en heerlijke warmte om jullie heen!
    Groetjes Judith

• 17 December 2017 - 22:45

Irene:

Mooi om te lezen! Een hele fijne gezegende tijd in Kenia en de hartelijke groeten aan de meiden en Timothy, Edwina, Eric en de anderen in Cara.

• 18 December 2017 - 05:37

Maggi :

Ben nu zelf getuige van het mooie werk wat deze twee meiden in Kenia doen! Indrukwekkend!! !Ik mag zelf helpen bij CARA en bij BABY CARE. Super geweldig werk en een hele belevenis om twee weken in Kenia te zijn Meiden Jullie zijn toppers!!!

• 18 December 2017 - 05:39

Mirjam:

Prachtig! Succes liefs

• 18 December 2017 - 10:05

Miranda Schutte:

Wauw, mooi om te horen. Een hele fijne en goede tijd gewenst.

(ook namens Gerard)

• 18 December 2017 - 12:23

Annelies:

Fijn zo'n update. :-) Hopelijk gaat het Immaculate lukken!

• 18 December 2017 - 16:50

Pa En Ma Nieland:

Hallo Ina en Anneke
    Weer een mooi verslag ontvangen en gelezen.
    Wat fijn om te mogen zien dat jonge mensen hun best doen om een toekomst op te bouwen.

• 18 December 2017 - 19:24

Ineke:

He schatten,

wat mooi om te lezen. Een fijne tijd toegewenst in Kenia van ons.

kus
    ed, ineke, sjoerd, janine en lotte

• 18 December 2017 - 19:27

Truus Menkvelf:

Dag Ina en Anneke

Wat een ontroerend verslag over deze jonge mensen.
    En ook ik hoop dat Immaculate verder mag met haar studie.
    Goede tijd verder met de kids.

• 18 December 2017 - 19:59

Henk Koetsier:

Wat mooi, om ook zulke verhalen te lezen over Kenia.

• 19 December 2017 - 08:22

Margriet Elders:

Wat mooi om te lezen! Prachtig werk anneke ina en margot.
    Ben onder de indruk vd verhalen in Kenia.
    Goede tijd .lfs

• 19 December 2017 - 14:25

Ina:

Dank jullie wel voor alle lieve reacties...daar worden wij hier heel blij van!

• 28 December 2017 - 20:21

Inez: