De vleespotten van .......... Huruma - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu De vleespotten van .......... Huruma - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu

De vleespotten van .......... Huruma

Door: Anneke/Ina

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Ina

14 Februari 2010 | Kenia, Nairobi

Het eten in Huruma is nogal eenzijdig. Een aantal van jullie hebben de eer gehad om ugali (maispuree) te mogen proeven en weten dus uit ervaring dat het een zwaar op de maag, voor ons niet echt te eten goedje is. In combinatie met bruine bonen al helemaal NIET ons lievelingskostje. Anneke heeft dus de afgelopen maanden niet anders gedaan dan Knorr zakjes verzamelen met allerlei kruiden om onze verwende smaakpupillen nog enigszins te kunnen koesteren. Aangekomen in Kenia blijkt echter dat dergelijke zakjes hier ook te krijgen zijn, maar vooruit. Tot nu toe is het eten heel aardig dus geen klachten. Wij krijgen gelukkig nog geen ugali en de Huruma kids eten dit tenslotte iedere dag….

Vandaag is een speciale dag. Donna, een vrijwilligster uit Canada, kookt voor het hele huis en is hier al twee dagen druk mee. Ze kookt rijst en een soort saus met kip, wortels, ui, peper etc. Vooral de kip is heel bijzonder want er wordt weinig vlees gegeten vanwege de hoge kosten. En dat voor meer dan 150 hongerige magen! Tijdens de 4 uur durende kerkdienst neemt de honger naar geestelijk voedsel steeds meer af (al helemaal door een preek van een 1 ¾ uur met daarin de vele herhalingen) en neemt de honger naar lichamelijk voedsel steeds meer toe (door de heerlijke geuren)

Eindelijk is het dan etenstijd. Donna en Anneke scheppen het eten op en Ina maakt foto’s. Iedereen in de rij voor de deur en het feest kan beginnen. Werkelijk je weet niet wat je mee maakt! Dringen om het eerst aan de beurt te zijn, direct terug komen voor een tweede portie terwijl iemand anders je eerste portie bewaakt, borden worden compleet uitgelikt…tenminste door de kleintjes! Een complete chaos. En wat schetst onze verbazing bij de groten? Ze willen alleen de rijst en niet de saus, ze willen liever bruinen bonen!

Eindelijk zijn wij dan aan de beurt, moe en uitgeput zitten we te wachten op onze portie van de heerlijk ruikende saus. Twee meisjes komen de pannen brengen. Een pan met rijst en……….een pan met…….bruine bonen!

Groetjes
Anneke en Ina

• 14 Februari 2010 - 20:02

Hannek A.:

Gelukkig dat er geestelijk voedsel in overvloed is!!!!
    Eet smakelijk.

• 14 Februari 2010 - 20:03

Anja Lipke:

Geweldig, wat leuk de veelzijdige foto's en reisverslagen. Hopelijk hebben jullie het naar de zin. De puurheid en het enthousiasme van de kinderen ontroerd me. Wat zien jullie er goed uit!! Veel liefs en hartelijke groeten uit een koud winters Nederland.Maar alle goeds toegewenst, vanuit een warm hart voor jullie allemaal!

• 14 Februari 2010 - 20:06

Jaap:

Hoi dames,
    Bid ook maar voor de bruine bonen, dacht ik even na dit verhaal. Bartje deed het niet....

Aan de humor te zien gaat het goed met jullie.

In Nederland is het wit en kil, Sven heeft een gouden plak op de 5000 mtr. De Canadeze willen ook graag een medaille maar of dat lukt?

Ina; waar is een foto van jou? Ben je al bruin?

Keep up the good spirit!

x Jaap

• 14 Februari 2010 - 20:09

Nog Een Keer Jaap:

Ina; 'k Heb je gezien! Je wordt bruiner!

• 14 Februari 2010 - 20:11

Willemien&Pa:

Kom dames niet zo negatief over bruine bonen aub. Als jullie weer in Nederland terug zijn lijkt mij bruine bonen soep wel een traktatie. Of moet het slabonen met draadjes-vlees worden ?
    Hartelijke groeten en een dikke knuffel voor iedereen.

• 14 Februari 2010 - 20:20

Gerard & Miranda:

Geen saus? Wat een boer niet kent.. in Swahili:
    nini mkulima hajui kwamba yeye hana kula.
    Maar ja, 'boer' zal eerder een erenaam dan een scheldnaam zijn.
    Geniet van de chaos.
    GBY all

• 15 Februari 2010 - 08:48

Hanneke:

ha Anneke en Ina,
    weer een fantasties verhaal.
    maar rijst met bruine bonen smaakt ook heel erg lekker.
    Gods zegen toe gewenst
    Groetjes van uit Enschede

• 15 Februari 2010 - 08:57

Gertine:

Hallo Ina en Anneke,
    Wat een mooie foto's. Die leeuw is inderdaad wel erg dichtbij... De natuur ook prachtig. Volgens mij zijn jullie daar helemaal op je plaats. En nu weer in Huruma, tja, alleen dat eten hè? Maar dat komt ook allemaal wel goed zo te zien.
    Veel plezier met alles en dat jullie daar tot zegen kunnen zijn voor alle kinderen en medewerkers van Huruma.
    Groetjes van Gertine

• 15 Februari 2010 - 09:02

Bertina:

Hé Ina,

Wel blijven eten anders ga je sneller dan ik.

Kusjes,

Bertina.

• 15 Februari 2010 - 13:25

Henk En Joke Gr.:

Hallo Anneke en Ina,

Wat hebben jullie veel gezien in jullie vakantieweek, geweldig!
    En nu volop bezig bij 'jullie' kinderen, aandacht gevend, meedenkend over het onderwijs, knuffelend...Super dat jullie dit doen en fijn dat wij op afstand zo mogen meegenieten.
    God zegene jullie,
    hartelijke groet
    Henk en Joke

• 15 Februari 2010 - 19:32

Hennie Riedstra:

via ina,s.moeder ben ik net op de hoogte van jullie missie in kenia.fijn dat jullie zulk goed werk kunnen doen in zo,n arm land.Ik heb de verslagen met belangstelling gelezen en de foto.s bekeken.
    We wensen jullie een goede tijd.fijn dat straks ina,s moeder en tante bien komt.Gods zegen gij alles wat jullie doen.gr. hennie riedstra

• 15 Februari 2010 - 20:15

Hallo Ina En Anneke:

Wat fijn dat we weer wat van jullie mogen horen.
    Wat ben ik blij dat ik niet van jullie rijstpotten hoef te eten. Het lijkt me niets.
    Misschien is het goed om er over na te denken wat jullie ma en tante Bien voor willen zetten.
    Ik ben benieuwd.Veel liefs en sterkte bij jullie werk.

Oom Maarten en tante Alie.

• 16 Februari 2010 - 20:41

Henny Van Dijk:

Hoi Ina en Anneke.
    Wat leuk al jouw verhalen te lezen Ina. Wat maken jullie bijzondere dingen mee daar. Geweldige foto's maken jullie daar. Best confronterend die armoede maar wat een mooi werk dat jullie daar doen met de kindertjes. Blijf je volgen, mijn Han doet mee, een lieve groet van mij.

• 17 Februari 2010 - 15:20

Christan:

Grote leeuw, gevaarlijk.
    En bij de chimptracking, dat is tante ina in de bos en dat is tante anneke in de bos.

liefs dikke knuffel en kus van mij, christan

• 20 Februari 2010 - 10:41

Pieter Schimmel:

Even de tijd genomen om jullie verhalen te lezen.
    Toch een heel andere wereld dan (teveel?!) sneeuw waar we ons druk over maken of een kabinet wat struikelt over een militaire missie.
    Goed te lezen dat er naast alle schrijnende dingen ook tijd is om veel te lachen.
    Het ga jullie goed op jullie mooie reis.
    Pieter