off-day - Reisverslag uit Ngong, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu off-day - Reisverslag uit Ngong, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu

off-day

Door: Anneke/Ina

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Ina

21 Juni 2007 | Kenia, Ngong

Hallo lieve allemaal

Zwaar dagje vandaag! We zijn allebei moe van te weing slaap maar ook van alles wat op ons af komt. Er zijn hier en daar zoveel problemen dat we soms niet weten waar en hoe we moeten helpen. Je kunt wel geld geven maar dat is geen oplossing. Sommige dingen zijn gewoon te ingewikkeld.

N.a.v. ons dagje uit met de 14 jongens hebben we bijvoorbeeld al 4 brieven gehad met dank-je-wels maar ook met de dringende vraag om terug te komen en hen toch alsjeblieft niet te vergeten! Wat er helemaal achter zit kun je niet goed inschatten; is het alleen om het dagje uit? Of ook een schreeuw om aandacht? Wij denken met name het laatste maar het eerste speelt ook mee. Wij hebben ze getrakteerd op patat met kip, normaal eten ze maispuree en rijst en vooral veel bruine bonen (echt waar dat is het wel ongeveer)Eén van de jongens vertelde voor het laatst iets anders te hebben gehad in december vorig jaar!

In de klas van Ina was het ook feest; Jane (teacher) laat mij nog wel eens alleen en de kinderen buiten dat heerlijk uit. Dan merk je dat je de enige bent die geen Swahili kan en ze steken mooi de draak met me. Als ik dan in het Nederlands wat boos ga doen wil dat nog wel eens helpen. Gek he? Tja ik merk dat mijn Engels op zo'n moment niet toereikend is.....smile. Morgen bouwen een feestje op mijn laatste schooldag.

Maar aan alle negatieve dingen zit ook een positieve kant (één van de jongens zei: 'zie je zegeningen en niet de dingen die je mist, dat maakt je zo sterk als een Os')

Zo zijn wij vanmiddag dus lekker even de hort opgegaan en hebben genoten van een mexicaanse maaltijd, boodschappen doen en een ritje in de Matatu door het Afrikaanse landschap. Het is zo maf om ongeveer de enige blanken te zijn, afgezien van de andere vrijwilligers. In het winkelcentrum kwamen we overigens wel veel meer blanken tegen. De kinderen in huruma vinden vooral onze haren raar. Ze moeten altijd even voelen of dat wel echt is! Dat kan bijna niet. Vooral het haar van Anneke vinden ze vreemd: blond, kort en recht/stijl.

Geen vreemde beestjes vandaag! hoewel Wim en Liset graag een opgezette rat willen (en wij echt niet van plan zijn die mee te nemen) vinden wij zo'n dag wel fijn. De enige ' beestjes' zaten vandaag in onze Burito/Taco en zelfs ik (Ina) normaal geen echte vleeseter, genoot er van.

Anneke is even in bed gekropen en ik mag dus ons dagelijks journaal verzorgen. We hopen dat alles goed met jullie gaat! Morgen is onze laatste 'werkdag' en zaterdag gaan we lekker op vakantie!

Tot morgen en slaap lekker!
groetjes en liefs van ons allebei!
Anneke en Ina

• 21 Juni 2007 - 15:35

Michael En Manon:

Ha,

mooie verhalen!
    Het klinkt alsof jullie ook wel toe zijn aan een paar dagen vakantie? In elk geval hebben jullie het verdient!
    Supergaaf dat de kids nu nadat de nieuwigheid van zo'n groot, blank lesgevend monster eraf is zich in het Swalili vermaken met waarschijnlijk de mooiste scheldwoorden over jullie haarimplantaten, vreemde kleding, melkwitte-benen en rare taaltje! Haha!
    Voor de aankomende vakantie hopen we dat jullie heel veel te zien krijgen en dat het een stel hele mooie dagen worden!
    Heel veel plezier en geniet ervan!
    Liefs Michael en Manon

• 21 Juni 2007 - 16:50

Ma En Pa Nieland:

Hallo Ina en Anneke,

Hier even een reactie op jullie berichten. Het is wel erg intensief wat jullie doen en ook meemaken. Je zou er ook moe van worden. En dan te bedenken dat jullie elke morgen al zo vroeg opstaan.
    Voor wat het douchen of wassen betreft: pas maar op dat je niet al te zwart wordt. Jullie hebben denk ik ook wel parfum bij je voor de geur.
    Het is fijn dat die kinderen zo dankbaar zijn! Het zal jullie afscheid van hen niet gemakkelijk maken.
    Sterkte ermee en we hopen dat jullie nog een paar dagen kunnen genieten.

Mapa Nieland

• 21 Juni 2007 - 19:45

Rolien:

Hallo Anneke (en Ina),

Ik heb vanavond al jullie verhalen voor het eerst gelezen, wat een belevenissen! Mooi, maar ook moeilijk, ik vind het heel dapper dat jullie je daar op deze manier inzetten waarbij je alle westerse luxe moet missen. En ook alle ellende die je daar ziet en meemaakt, lijkt me best moeilijk, ook omdat je maar zo weinig kunt doen.
    Anneke, misschien kun je een boekje schrijven voor de mediatheek van het Greijdanus(?)en je kunt nu vast wel een Afrikaanse Sonja Bakker-versie schrijven met opbrengst voor Kenia.
    Ik wens jullie verder nog een hele goede tijd! Groetjes, Rolien

• 22 Juni 2007 - 02:18

Jessica:

Hoi Ina en Anneke,

Naarmate ik de verhalen van jullie gelezen, krijg ik meer en meer bewondering voor jullie, ik geloof dat het best zwaar is, los van alle indrukken. Ik wens jullie nog veel succes jullie laatste werkdag! En Geniet van jullie vakantie daarna! Groetjes Jessica

• 22 Juni 2007 - 05:48

Jan & Henny:

Het zit er dus bijna op, morgen afscheid nemen en dan met een hoofd vol "van alles en nog wat" op vakantie. We hopen dat jullie niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk afstand kunnen nemen!
    We wensen jullie nog een fantastische vakantie, wees voorzichtig en we bidden voor een veilige thuiskomst!

Liefs, Jan & Henny

• 22 Juni 2007 - 06:04

Rijk:

Hallo Ina en Anneke,
    wat een emotie maar ook fijn dat jullie dit werk kunne en mogen doen, een hel fijne vakntie ,dat hebben jullie wel verdiend hoor
    hartelijke groeten en tot gauw,
    Rijk

• 22 Juni 2007 - 06:49

Jaap:

Hallo Ina en Anneke,

Je bent er gewoon druk mee om al jullie verhalen te lezen, maar het boeit wel zeker maar er spreekt ook zorgui, het is natuurlijk maar een druppel wat jullie doen, maar prachtig dat jullie het doen, Heel veel sterkte met de laatste dagen. En daarna genieten dat hebben jullie wel verdiend.
    Veel groeten,

Jaap

• 22 Juni 2007 - 08:10

Hanneke:

Wat maken jullie toch wat mee!
    echt leuk om zo via jullie stukjes mee te leven en genieten van jullie verhalen
    Heel veel sterkte met het afscheid,dat zal niet meevallen van beide kanten en geniet van je welverdiende vakantie
    Wij ploeteren nog wel wat door in Hardenberg

• 22 Juni 2007 - 08:57

Alrik En Japke:

Lekker uitrusten!

Tot snel!

A& J

• 22 Juni 2007 - 11:48

Petra:

Ha meiden,

Ik wens jullie veel sterkte bij het afscheid nemen van de kids en hoop dat jullie nog een fijne vakantie hebben. Ron en ik gaan woensdagmorgen 4 juli om half 6 ('s morgens) al vliegen en moeten dus midden in de nacht al aanwezig zijn op Schiphol. De groep bestaat uit 6 (!) mannen(of zoiets) en 4 vrouwen! Misschien komen we jullie nog tegen op Schiphol!

Doei, Peet

• 22 Juni 2007 - 14:16

Marian:

Hoi meiden,
    Nou hoe was jullie laatste school/werkdag? Ik lees met veel plezier en bewondering jullie verhalen het is echt mooi werk wat jullie doen! Ik wens jullie nu ook een fijne vakantie toe geniet van het mooie land! liefs marian