Zonder benzine - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu Zonder benzine - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu

Zonder benzine

Door: Ina/Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Ina

16 December 2012 | Kenia, Nairobi

De reis is weer begonnen en dus komen de verhalen jullie kant weer op. Leuk dat jeweer meeleest. Zoals altijd wordt dit erg door ons gewaardeerd.

Laten we beginnen bij het begin. De vlucht….en guess what… er valt weinig te vertellen. Oke, het vliegtuig had vertraging maar weinig spanning want de verloren tijd werd bijna helemaal ingehaald en we konden op ons gemak naar het volgende, al gereed staande, vliegtuig lopen. En ja hoor, we komen in Kenia en dan het spannende moment… zijn onze koffers er of moeten we het opnieuw de eerste dagen zonder stellen? Maar ook hier alles saai, koffers gewoon aanwezig, direct door de douane en daar staan we dan midden in de nacht op onze thuishaven. Goed om weer terug te zijn! Robert , onze schat van een taxichauffeur, is midden in de nacht voor ons zijn bed uitgekomen en brengt ons, nadat we eerst bij een 24 uur geopende supermarket een telefoonkaart hebben gekocht omdat we anders de bewaker niet kunnen bellen om het hek te openen, naar ons huisje. We duiken snel nog een paar uur het bed in, natuurlijk met uitgeschakelde telefoons zodat we niet direct door kids wakker gebeld kunnen worden.

Maar goed… op deze verhalen zitten jullie allemaal niet te wachten dus we zijn maar op reis gegaan om de verhalen te vinden. En ja hoor, het geluk is weer met ons, je hoeft er hier amper moeite voor te doen. Kwaka, onze medewerker, komt langs om ons de laptop te brengen zodat we ons werk ook via de computer kunnen doen. Hij moet vervolgens terug naar Ngong en wij rijden met hem mee om zo een ritje met de matatu te kunnen vermijden. Hij moet nog ff tanken maar hoe jammer nou, de benzine is op bij dit benzinestation. Wij hebben het op dat moment nog niet helemaal door want om de hoek zit nog een benzinestation maar daar gaat hij niet naartoe, hij rijdt gewoon door, domme Hollanders dat we zijn, na al die jaren vergeten we opnieuw direct in te grijpen en dus staan we na nog een kilometertje of 2 tuffen mooi stil langs de kant van de weg zonder benzine. Gelukkig blijkt Kwaka een kleine jerrycan in de achterbak te hebben staan maar…. met hooguit een paar deciliter benzine dat hij vervolgens onder de motorkap rechtstreeks in de verdeler giet (nou ja, of dat verdeler heet, weet ik niet maar het klinkt wel goed, vind je ook niet) alle kabeltjes er weer aan en rijden maar, voor ongeveer 500 meter en ja hoor, opnieuw totaal leeg. Dus Lub sprint achter de matatu aan met de jerrycan onder de arm, duikt de matatu in, rechtstreeks op schoot bij een donkerhuidige Keniaan , op zoek naar het eerste beste benzinestation. Ina blijft achter in de zieltogende taxi van Kwaka. Tot haar verbazing ziet Anneke bij de zoveelste stop van de matatu ineens de taxi sluipend langskomen. Dit geintje wordt tot 3 maal toe herhaald tot ze, tot haar opluchting eindelijk de taxi weer langs de kant van de weg ziet staan. Ja, wil je de held uithangen om benzine te halen, zit je met zo’n stom klein jerrycannetje in de matatu met al die bevreemd kijkende Kenianen waarbij jij om je heen kijkt met een blik van ik ga de situatie redden en komt die stomme taxi binnen een kilometer van het volgende benzinestation tot stilstand terwijl jij ondertussen al zo’n kilometer of 6 in de matatu hobbelt. Maar goed, toch met het jerrycannetje naar het benzine station waar de eigenaar ook al wat vreemd kijkt en vervolgens heel vriendelijk vraagt of er super in moet. Vervolgens zijn neus in de jerrycan steekt en aangeeft dat het volgens hem echt Super is. Tja, toch voor alle zekerheid maar even een telefoontje ertegenaan gooien, want had je een paar kilometer eerder wat allerter gereageerd dan had je hier nou niet gestaan met een Keniaan met een Superdruppel aan zijn neus. Ina blijkt ondertussen moederziel alleen in de taxi te zitten langs de kant van de weg omdat Kwaka naar het benzinestation onderweg is. Weg heldenrol van Lub. Alles bij elkaar een uurtje oponthoud maar dan heb je ook wat.

In Ngong aangekomen hebben we voor de verandering eens een ander vervoermiddel genomen, namelijk een tuktuk. Hiermee zijn we naar Kibiko gereisd naar het Caraproject. Geweldig, dat ding hing natuurlijk van ellende in elkaar, zat met touwtjes vastgeknoopt, de binnenkant van het dak was bekleed met een tapijt waar mijn oma nog jaloers op zou zijn geweest maar gelukkig….de driver was zwaar trots op zijn vervoermiddel. We beschikken ondertussen over zijn telefoonnummer dus zullen we ons nog regelmatig verplaatsen rondom Ngong in zijn tuktukje. Het voordeel is dat die dingen heel wat minder brandstop verbruiken dan zo’n benzine-slurpend taximonster.

Een paar uur later lopen we in Ngong en rent Fantas ineens regelrecht op ons af. Helemaal enthousiast om ons te zien en laten we maar eerlijk zijn, we vonden het ook geweldig om hem weer te zien. Hij is een van onze favoriete kinderen in Huruma die ondertussen bij zijn vader in de sloppenwijk blijkt te wonen. Het is zo mooi om de kids van een paar jaar geleden weer te zien. De vader doet wat klusjes voor marktkooplui waardoor het inkomen niet bar veel voorstelt. Gelukkig ziet Fantas er redelijk goed uit. We gaan, ipv een flesje fris voor hem te kopen, lekker met hem de markt op en zorgen dat zijn familie voor de komende dagen wat te eten heeft. Natuurlijk moeten we zijn vader ook ontmoeten, dit is voor Fantas erg belangrijk. En wat blijkt? Ina hangt, samen met Fantas op een foto, al jaren bij hem aan de muur in het golfplaten huisje. Sinds het moment van ontmoeten, hebben ze ons nog maar een keertje of 10 gebeld. Dit wordt nog lachen…….

Alles bij elkaar zijn we lekker rustig opgestart met de werkzaamheden en hebben we er weer zin in om de agenda af te gaan werken.
Oh ja….. we hebben ook een kerstboom. Als je van veel blauwe lampjes en een heerlijk kitse rode slinger houdt is het de mooiste boom die je je maar kunt wensen.....

Greetings!!

• 16 December 2012 - 19:54

Richard En Marjan:

Maak er weer een goede reis va. Gods zegen. Liefs uit Leek

• 16 December 2012 - 20:10

Esther:

Dag dames!
    Fijn dat jullie veilig en zonder te veel gedoe zijn aangekomen in Kenia. Heerlijk om jullie verhaal weer te lezen. Wat een happening zeg die Elburgse kerstmarkt. Een paar jonge charmante dames achter de kraam heeft mooi wat geld opgeleverd! ;)
    Suc6 daar!! X Esther

• 16 December 2012 - 20:19

Jolien:

En terug zijn jullie zeker weer :-)
    Ook nu zullen we de verhalen weer met plezier lezen!
    We hopen dat jullie weer een hele goede tijd daar mogen hebben en veel kunnen en mogen doen.
    Heel veel zegen ook dit keer weer op jullie werk!!

Liefs Jolien

• 16 December 2012 - 20:29

Annemarie Van Dalfzen:

Heerlijk die verhalen van jullie. Wat gaaf voor jullie om er weer te zijn. Gods zegen voor deze reis. Liefs Annemarie

• 16 December 2012 - 20:59

Gerard&Miranda:

Zonder benzine ... vliegtuig ... oh gelukkig, valt mee. Gods zegen toegewenst bij alles wat jullie ondernemen.

• 16 December 2012 - 21:48

Oom Maarten En Tante Alie:

Wat fijn dat jullie weer veilig en wel aangekomen zijn.
    We wensen jullie daar een hele goede tijd toe.
    Liefs.

• 16 December 2012 - 22:48

Marian Schutter:

Hi meiden,

Fijn te horen dat jullie veilig aangekomen zijn en al weer wat leuks te vertellen hebben:)
    Een hele goede en gezegende tijd daar, liefs

• 17 December 2012 - 00:41

Willemien En Pa:

Hallo Anneke en Ina,

Fijn om van jullie weer iets te mogen horen.
    Heel veel succes en God bless you all.

• 17 December 2012 - 07:32

Wim En Bertina:

Hoi dames, goed om jullie verslag te lezen. Een hele goede tijd gewenst daar! Zegen, Wim en Bertina

• 17 December 2012 - 07:34

Bertina:

Ach, er moet toch ook echt wel wat gebeuren. Anders wordt het zo saai. Maar tof om jullie weer te kunnen volgen. Heel veel succes bij jullie werk en Gods zegen daarbij toegewenst. Groetjes uit een regenachtig Putten.

• 17 December 2012 - 10:23

Marion:

Haha heerlijk weer, leuk verhaal om te lezen.. Fijn dat jullie veilig aan zijn gekomen. Veel succes met het afwerken van de agenda. Liefs Marion

• 17 December 2012 - 10:52

Peetje:

fijne tijd daar toegewenst en ik zal jullie verhalen weer met plezier lezen!!!

• 17 December 2012 - 12:50

Edwin En Herma:

Ha Anneke en Ina,
    Oei, zo'n goed begin waar eindigt dat...maar heel veel succes en laat maar veel van je horen. knuffel voor alle kids :)
    liefs Edwin en Herma

• 17 December 2012 - 12:56

Aline Van Wingerden:

Gaaf dat jullie weer aan de slag zijn in Kenia, fijn om weer mee te mogen lezen en bidden, veel succes en Gods zegen gewenst, groetjes

• 17 December 2012 - 13:28

Sonja Jager:

Geweldig om jullie verhalen weer te kunnen lezen.Een goede en mooie tijd gewenst met de kinderen en het goede werk wat jullie verrichten.lieve groeten sonja

• 17 December 2012 - 16:46

Anke:

Gelukkig, er gebeuren nog steeds gekke dingen op jullie reizen. Heel veel sterkte met alle werkzaamheden, maar rust ook goed uit! Ik ben benieuwd naar het volgende avontuur!
    groeten anke

• 17 December 2012 - 16:52

Grietje Mooiweer:

Hoi Ina en Anneke,

Een fijne reis en goede vakantie gewenst, veel plezier en goede feestdagen toegewenst
    groet Grietje Mooiweer

• 17 December 2012 - 17:09

Jan Plaggenmarsch:

Anneke en Ina,
    Een hele goede tijd in Kenia gewenst! Geniet en werkse!

• 17 December 2012 - 17:13

Mirjam DG:

Nou lekker verhaal weer Geduld is een schone zaak!
    Kerstmarkt is hier ook leuk gegaan!
    Geniet ervan
    xxx

• 17 December 2012 - 19:37

Mimjc:

Lieve Ina en Anneke
    Mooi verhaal, dat er vele mogen volgen. Liefs van ons allen.
    XXXXX

• 17 December 2012 - 19:41

Hanneke Alberts:

Hallo Anneke en Ina
    Wat heerlijk om weer wat van jullie te horen Zo maak je nog eens wat mee
    Zo'n voorspoedige reis wil ik ook wel!!! maar de rest van de avonturen laat ik liever aan jullie over
    Goede gezegende dagen toegewenst.Fijn dat er Down Under ook internet is...
    liefs Hanneke

• 17 December 2012 - 22:22

Geeske:

Geweldig, wat weer een mooi verhaal, jullie moeten de verhalen gaan bundelen, brengt misschien goed wat op. Wij wensen jullie een gezegende tijd.

• 18 December 2012 - 18:28

Gienus En Riet Broeksema:

Beste Anneke en Ina,

Fijn dat de reis zo voorspoedig is verlopen. Wij wensen jullie een fijn verblijf en Gods zegen over het werk dat jullie daar verrichten.
    Hele fijne kerstdagen en een voorspoedig nieuwjaar.
    Anneke al vast een hele fijne verjaardag gewenst. En pas op niet teveel vlees eten want overal waar te voorstaat is meestal niet goed

Groeten,
    Gienus en Riet Broeksema

• 19 December 2012 - 20:51

Carolien De Jong:

Fijn om weer met jullie mee te mogen le(v)zen..... Goede tijd gewenst! Geniet van het goede. Groeten,
    Carolien

• 20 December 2012 - 11:15

Helprich En Joke Ten Heuw:

Las net jullie nieuwsbrief en zag dit adres staan. Leuk om even mee te lezen! We wensen jullie een goede tijd in Kenia gewenst en Gods zegen voor jullie werkzaamheden.
    Hartelijke groet, Helprich & Joke

• 20 December 2012 - 11:15

Helprich En Joke Ten Heuw:

Hartelijke groet, Helprich & Joke

• 21 December 2012 - 08:26

Henk & Joke Gr.:

Geweldig, een tukker in een tuktuk, hoe kan je't bedenken!
    Super dat jullie daar weer zoveel mogen gaan betekenen!
    Wees gezegend door onze hemelse Vader!

• 22 December 2012 - 22:50

Esther:

Lekker genieten van jullie vrije dag morgen, Dames!
    Lieve foto's van de baby's zeg!
    Alvast fijne kerstdagen! Waar gingen jullie die ook alweer doorbrengen?? ;)
    Liefs Esther