Genietend werken - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu Genietend werken - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu

Genietend werken

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Ina

10 Januari 2020 | Kenia, Nairobi

Hallo allemaal,

het wordt weer tijd voor een verhaal.

We zitten hier opgedirkt, nou ja Nederlands-Keniaans opgedirkt, te wachten tot we naar het vliegveld gaan om de groep vrijwilligers op te halen die vanaf vanavond gezellig met ons aan het werk gaan in Kenia.

De afgelopen weken zijn we bezig geweest met het kopen van bedden, matrassen, klamboes, glazen, stoelen e.d. om te zorgen dat we alle elf ergens ons hoofd neer kunnen leggen en er zo af en toe ook wat vocht en voedsel naar binnen krijgen.
Vandaag zijn alle bedden in hoogste staan van paraatheid gebracht en Ina was niet rustig voor de tuin gedeeltelijk ontbloemd was en het huis ruikt nu heerlijk naar Afrikaanse bloemen en eerlijk is eerlijk, het staat ook heel gezellig. De tuinman vond het prachtig om een foto te zien van de bloemen die hij zelf afgesneden had al vond hij het maar een vreemd verschijnsel dat we eerst bloemen uit de grond halen en ze vervolgens op een vaas met water zetten.

In de afgelopen weken zijn we er opnieuw achter gekomen dat het werk in Kenia altijd doorgaat. We houden onszelf gewoon elke keer weer voor de gek als we zeggen dat we nu echt 3 dagen blokken in de agenda en dan helemaal niets gaan doen. Het lukt nu niet en het zal ook wel nooit lukken als we niet een paar dagen helemaal weggaan en de telefoons in huis laten liggen. Je hoort ons niet klagen want het is heerlijk om hier te zijn, te mogen werken en te wonen.

Wat doen we dan allemaal, hoor ik je vragen? Nou, dat gaat van het regelen van geiten voor een Masai, tot toch maar weer een extra afspraak met een highscholer omdat hij niet op de reguliere afspraak kon komen. Hij bleek te ver weg te zijn met de kudde en de wegen waren ook nog eens onbegaanbaar. We vergaderen over het Fasion en Designproject, we zoeken naar oplossingen voor jongeren die op straat staan na het kindertehuis. We overleggen met de mensen van Mahali pa Maisha over alle problemen die zij en wij tegenkomen. We brengen verschillende partijen met elkaar in contact. We spreken met Stephen Ucembe over de KESCA course en ga zo maar door. Ondertussen doen we de boekhouding, de website, zoeken het internet af naar geschikte oplossingen, zoeken contact met mensen die ons kunnen helpen met disabled children, hebben gesprekken met onze eigen kids om hen stappen in hun eigen leven te laten zien. Oh ja en we zorgen we dat het schoolgebouw van Mr. Kwaka gereed is enz. Wat een prachtig leven toch!

De actie voor Bright Star, de school van mr. Kwaka heeft opgeleverd dat we de gevraagde stoelen, banken en een deel van de schrijfsets kunnen aanschaffen. Ook gaan de vrijwilligers aan de slag met de lestekeningen op de muren (weten ze zelf nog niet, hahaha). De school ziet er echt mooi uit en wat gebeurd er??? Er zijn deze week al 100 nieuwe leerlingen aangemeld. Tja.. school te klein. Maar wat een geweldig resultaat, de mensen horen dat Bright Star een goede en betaalbare school is maar weten ook dat het een heel klein gebouw was. Nu staat er voor de onderbouw een nieuwe school en prompt stromen mensen van alle kanten toe. We gaan komende week maar eens even bekijken hoe dit er allemaal in werkelijkheid uitziet.
Alle gevers ontzettend bedankt voor jullie hulp. Door jullie is dit mogelijk gemaakt! We zijn heel erg blij en ongelofelijk trots op jullie allemaal dat we dit met elkaar hebben mogen en kunnen doen!!
Ons highschoolproject, het grootste project van Huruma MEVA, loopt ook goed. We hebben, zoals hierboven al gememoreerd, niet met alle studenten kunnen spreken omdat er, door de hevige regenval, voor sommige studenten grote problemen waren om naar Ngong te komen. Van 1 meisje is zelfs het hele huisje weggespoeld, ze worden momenteel opgevangen in een kerk. De brug naar haar dorp is ook verdwenen.
Gelukkig regent het nu veel minder en waren de wegen in zoverre opgedroogd dat er weer gereisd kon worden, precies op tijd zodat ze weer naar school kon reizen.
We willen nog kijken in hoeverre we de moeder kunnen helpen om eventueel weer een huisje op te bouwen.

Immaculate, Teddy, Justus, Emmaculate, Jane en Peter zijn deze week weer gestart op de verschillende universiteiten. Ze doen het eigenlijk allemaal heel erg goed, hebben goede resultaten maar groeien ook echt als jongvolwassenen. Ze worden zelfverzekerder, bouwen aan hun zelfvertrouwen en weten dat ze er mogen zijn. Zo mooi om te zien wat onderwijs in het leven van deze jongeren betekent. Niet dat ze alleen kennis vergaren maar ze worden ook krachtiger persoonlijkheden.
We hebben ook weer 3 nieuwe leerlingen aangenomen die volgende week in klas 1 in van de highschool zullen starten. We hopen van harte dat zij ook mogen groeien in kennis en persoonlijkheid.

Nu kan ik nog wel een poosje doorgaan omdat er zoveel te vertellen is, maar… dat zou voor jullie saai worden en …. We moeten naar het vliegveld. Ben heel benieuwd wat voor mooi nieuw verhaal er de volgende keer kan worden geschreven met de vrijwilligers erbij. Aniek, Anouk, Corina, Ingeborg, Liesbeth, Marleen, Ryanne, Tessa en Truus komen eraan…..

Hartelijke groet van ons,
Ina
Anneke

• 10 Januari 2020 - 17:03

Jolien:

Wat een mooie verhalen weer en wat zijn jullie ook nu weer met veel dingen bezig!
    Leuk om te lezen en super fijn dat de meubels voor de school aangeschaft kunnen worden.
    Ook samen met de vrijwilligers een hele goede tijd, fijn om zo met een groepje weer dingen te kunnen doen.

Liefs Jolien

• 10 Januari 2020 - 17:17

Marieke:

We zijn heel benieuwd naar het vervolg! Succes Corina en heel veel plezier daar om je steentje bij te dragen aan dit prachtige project. Liefs uit Almere

• 10 Januari 2020 - 17:59

Rachel Van De Worp - Beker:

Agh mooi om te lezen! Herkenbaar ook ;) gaaf om bekende namen te lezen die naar de universiteit gaan. Succes met de vrijwilligers. X

• 10 Januari 2020 - 18:51

Adri:

Heerlijk om jullie zo te volgen, voel jullie gesteund en Gods zegen gewenst dikke knuffel

• 10 Januari 2020 - 22:57

Robbert Engbers:

Wat een mooie verhalen, prachtig om te lezen! Alle goeds en Gods onmisbare zegen toegewenst!

• 11 Januari 2020 - 11:55

Gerard&Miranda:

Wordt vervolgd. En natuurlijk voorzien van foto's van de babykleertjes die zijn uitgedeeld. Veel zegen bij jullie werk ... en je ontspanning!

• 12 Januari 2020 - 13:10

Marian:

Wat mooi om te lezen, ben benieuwd naar het vervolg! een hele mooi tijd met alle vrijwilligers die er nu zijn en Gods Zegen.

• 15 Januari 2020 - 11:27

Bertina Van Oostende:

Het blijft geweldig jullie verhalen te lezen. Heb het gevoel er een beetje bij te zijn. En wat een werk verzetten jullie. Super. Mooi dat er een groep vrijwilligers komt, ben benieuwd naar het volgende verhaal. Zegen op jullie werk toegewenst, en een lieve groet uit Putten.
    ❤️Wim en Bertina❤️