Lesgeven en waterproblemen - Reisverslag uit Ngong, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu Lesgeven en waterproblemen - Reisverslag uit Ngong, Kenia van Anneke en Ina - WaarBenJij.nu

Lesgeven en waterproblemen

Door: Anneke/Ina

Blijf op de hoogte en volg Anneke en Ina

19 Juni 2007 | Kenia, Ngong

Hallo allemaal,

het einde van de berichten begint in zicht te komen. Vanmorgen hebben we met Rufus gesproken en we hebben afgesproken dat we zaterdag vertrekken richting Masai Mara en 2 Lakes. Er zijn momenteel ongeveer 10 a 11 vrijwilligers, dus we voelen ons vrij genoeg om toch wat van het land te gaan zien. Gisteren tijdens onze tour met de boys hebben we de eerste blikken kunnen werpen op het Keniaanse landschap en dat is uitstekend bevallen. De eerste apen hebben we ook langs zien wandelen en dat smaakt naar meer. (oke, voor degenen die verwachten dat ik nog steeds geen vlees heb gehad, nee, wees niet bang, ik blijf echt wel van die apen af) En..... ik heb de laatste dagen wel een paar kippetjes en een stuk geit weggewerkt dus dat maagje voelt weer weldadig aan.
We zullen tot vrijdag proberen jullie op de hoogte te houden van het wel en wee hier en dan zal het voorlopig ff stoppen totdat we in Mombassa zijn. Misschien dat er daar nog een keer gelegenheid is om iets te laten horen. Maar dan zijn we wel een eindje verder in de tijd.

Wat we jullie ook nog niet heb verteld, is dat we hier voor Mama Zipporah aan het handelen zijn op Marktplaats. We hebben vorige week foto's gemaakt van allerlei sieraden en houten beesten die ze hier heeft liggen en deze staan nu op Marktplaats gezet. De eerste dingen heb ik al verkocht en zo komt er weer geld binnen voor Huruma. Jippie!!
Als je het wilt bekijken, kun je op Marktplaats bij 'zoeken' Masai intypen. Daarna bij mijn naam: alle te verkopen goederen of zoiets.

Bedankt voor al jullie reacties op de vraag of jullie een oplossing wisten. Er is wat geregeld en ik beloof jullie dat je het nog zult horen.

Er zijn ondertussen ook diverse reacties geweest van die hebben gevraagd of ze nog geld kunnen sturen. Het is echt super dat jullie dat allemaal aanbieden.
We willen jullie vragen om straks, als we terug zijn in Nederland, allemaal mee te doen aan onze sponsoractie.
We willen proberen om zoveel mogelijk mensen te vinden die minimaal 1 Euro per maand, maar meer is natuurlijk van harte welkom, over te maken. Op deze manier kunnen we, hopelijk minimaal 30 kinderen, sponsoren zodat er een vast bedrag elke maand naar Huruma kan. Op deze manier kunnen we voorzien in de basisbehoeften van deze kids. We nemen een lijst mee naar Nederland waarop alle kinderen staan die nog geen sponsor hebben.
Van harte bij jullie aanbevolen (smile, smile)

Dan nu nog even over de gang van zaken in Huruma momenteel.
Ik had, heel eerlijk gezegd, dat kantoor van Mama Zipporah met die ongelofelijk trage computer wel gezien. Maar ja, als het moet gebeuren, zal ik daar helpen. Toch voorzichtig door laten schemeren dat ik best wel graag een paar dagen in een klas zou willen assisteren.
Takaka, Lub kreeg haar zin. Kwam vanmorgen in een klas terecht, noemen ze klas 3, men-o-men daar zaten me een stel kinderen van rond de 12 tot 15 jaar oud. Nu zul je denken, so what, waar maakt dat mens zich druk over. Nou, dat zal ik vertellen. Kom binnen, kids allemaal staan: HELLO TEACHER (in koor), ik keek voorzichtig om me heen omdat ik dacht dat de leerkracht achter me stond. Nee dus. Kreeg een rekenboek in m'n handen geduwd en of ik ze maar ff multiple-nog-wat bij wilde brengen (ben echt op dit moment het woord weer vergeten). Maar het kwam eropneer dat ik ze moest leren vermenigvuldigen in het Engels. Oh wat verlangde ik naar mijn trage computer. Had geen tijd om na te denken of ik ze dit met kippen, ugali of weet ik wat, duidelijk kon maken en daar stond ik dus. Heel sneu, twee leerlingen hebben er dus echt niets van begrepen. Maar ik heb mezelf een schouderklopje gegeven want de rest deed het aardig. Toen moest ik Engels geven (1 voordeel, ik heb er in ieder geval zelf wel wat van geleerd) en dat ging over Opposites. Nee lekker, daar weet ik natuurlijk alles van. Maar goed, ook daar heb ik me doorheen geslagen. Begon me zo heel langzamerhand wel af te vragen of de lerares een verlengde vakantie had aangevraagd of een soort sabbatical in het klaslokaal hield, maar goed ze joeg me door naar het volgende vak. Ik ben er nog niet achter wat het geweest is, maar ik moest ze ff gaan vertellen wat Fair treading inhoudt aan de hand van Micha 6:8. Had 2 minuten de tijd om me voor te bereiden. Schoot me gelukkig te binnen dat Jezus leven op aarde daar goed voor te gebruiken is als voorbeeld van eerlijk en goed leven. Dus ik heb met voorbeelden waarbij ik mezelf redelijk voor de kop heb geslagen duidelijk gemaakt dat je maar beter die andere wang ook toe kunt keren. In 10 minuten kun je best wel veel vertellen, dacht ik zo, dus ik vond het heel aardig, krijg ik te horen dat er echt nog wel tijd over is en dat ik vooral nog 15 minuten door moet gaan. Tja, waarmee?? Kan toch moeilijk alles herhalen. Gelukkig kwam na 5 minuten de redding in de vorm van de teacher die begon te beseffen dat het wat te gek werd en natuurlijk weer met een nieuw lied tevoorschijn kwam. Daar hebben ze er toch een zooi van, echt niet te geloven. De kinderen vinden het ook heerlijk om te zingen.
Goed, het werd pauze en dus mocht ik gaan lunchen, dacht ik. Tja, moest binnen 3 kwartier terug zijn met ........
Nederlandse liedjes, nieuwe spelletjes en een verhaal. Waar haal ik dat nou weer vandaan?????
Gelukkig hebben we wat Nederlandse liedjes bij ons, ben de lerarenruimte ingedoken voor een story-book en het spel heb ik niet gered. Maar ik ben de middag ook weer doorgekomen.
Nu moet ik nog ff regelen dat er morgen 16 vliegers gemaakt kunnen worden, moet er opnieuw Engels worden gegeven en de Mathematics gaan we herhalen. Komt vast helemaal goed!!! snif,snif.
Tja, ik heb mijn zin dus ja.........

Volgens mij is dit verhaal ondertussen aardig lang geworden.
Goed, alleen nog ff het water. Dat is er dus niet!!! Water is op. Hopelijk komt er vannacht weer wat. We slepen straks grote kannen met water mee van Huruma, hier hebben ze ondertussen hun eigen waterpomp geloof ik, en dan kunnen we in ieder geval onze tanden poetsen vanavond. Wees niet bang dat we helemaal versmeren, we hebben vochtige washandjes bij ons voor dit soort storinkjes. Tja, de wc???? Ach, we zitten maar met 10 mensen in dat huis, dat komt vast wel goed.
Jullie horen het weer als het uit de klauw loopt.

Opnieuw een hele dikke knuffel en liefs,

Ina en Anneke

  • 19 Juni 2007 - 14:48

    Gerrie Bosman:

    hoi ina en anneke
    wat beleven jullie veel zeg leuk om het allemaal zo meetemaken en fijn dat jullie werk zo goed gaat groetjes uit oostendorp

  • 19 Juni 2007 - 14:49

    Hanneke:

    Super goed idee van dat sponsorgeld
    ik doe mee
    succes met alles
    groetjes Hanneke

  • 19 Juni 2007 - 15:20

    Pa Lubbers&Willemien:

    Wat heerlijk om jullie berichten weer
    te lezen.
    Natuurlijk doen we mee met het sponsoren.
    Groet een ieder die naar ons vraagt.
    Gode bevolen.











  • 19 Juni 2007 - 17:19

    Levi:

    heey anna,

    leuk verhaal. enuhh waren de apen knap???
    groetjes levi

    nog veel plezier en veel suc6

  • 19 Juni 2007 - 17:33

    Bertina:

    Lieve luitjes.

    Sorry ik had even een paar dagen gemist, maar heb nu weer alles gelezen. Wat gaaf Ina dat je een workshop kettingen maken hebt gedaan. Jammer dat ik je niet kon assisteren. Verder gaat het volgens mij heel goed met jullie,en vliegt de tijd. Bij ons komt Wova morgen best wel weer spannend zo na een jaar. We hebben er wel veel zin in. He luitjes tot de volgende keer weer.

    Groetjes,
    Uit een warm Putten

  • 19 Juni 2007 - 18:07

    Janny :

    Hallo Ina en Anneke, ik bewoner jullie moed en kracht.Zoals het les geven zonder je voor te bereiden. Fijn dat jullie ook nog wat van het land kunnen gaan bekijken. En natuurlijk doe ik straks mee met de sponsoractie. Ben al weer benieuwd naar jullie volgende bericht. Gods zegen toegewenst.
    Hartelijke groet, Janny vd W

  • 19 Juni 2007 - 18:23

    Ronald En Elise:

    Hi lieve mensjes,

    Jullie zien toch de hele dag aapjes...? (goed bedoeld hoor).
    Wij sponsoren ook mee!
    Heel veel plezier nog en een dikke kus van ons.

    Ronald & Elise

  • 19 Juni 2007 - 19:45

    Anneke Hulleman:

    geweldig om alle verhalen te lezen ik krijg ook zin om te gaan
    geniet ervan en houd je haaks
    anneke

  • 19 Juni 2007 - 19:56

    Jan & Henny:

    Nou meiden,

    Jullie hebben langzamerhand wel een beetje rust verdiend. Hoezo vakantie...? Fijn dat jullie straks ook nog iets van het land kunnen gaan zien, zo krijg je ook even de tijd om alle indrukken van de afgelopen dagen te verwerken. We kijken iedere dag met spanning uit naar jullie verhalen en dan te bedenken dat dit nog maar het topje van de ijsberg is .... er zal ongetwijfeld nog veel meer te vertellen zijn. We zijn benieuwd naar jullie verhalen straks.

    Geniet er voorlopig nog maar even van en doe voorzichtig. God bless you all!

    Jan & Henny

  • 20 Juni 2007 - 06:26

    Rian :

    Ik kijk elke dag of er een nieuw stukje is geschreven. Geweldig! Mag ik de volgende keer ook mee?

    dikke kus

  • 20 Juni 2007 - 07:33

    Michael En Manon:

    HAhaa,

    dat leskomen komt mij bekend voor.. en toen we direct een boek in onze handen gedrukt kregen stonden ook wij met onze bek vol tanden terwijl we er liever die gebakken kip of geit tussen wilde hebben.
    Ons noemde ze ook teacher terwijl ik nog nooit voor het bord had gestaan of moest het zijn tijdens 5 minuten zwetend op een bijvoeglijk naamwoord of om de verleden/tegenwoordige tijd te bepalen van een nederlandse zin.
    Maar goed, wat wij wel geleerd hebben en nu volgen tips.. dat zingen gaat ze best goed af, we leerden ze allerlei engelse woorden of zinnen en gooiden dat in een lied, het vraagt wat creativiteit maar dan heb je ook iets.. Bijvoorbeeld wanneer we engelse getallen of gezichtsaanhangselen als neus, oren enz. uitlegden zongen we liedjes als hoofd, schouders, knie en teen. Of we deden spelletjes als Simons says.. Dit net zolang tot ze doodmoe waren en wij 10 minuten eerder klaarwaren omdat de eerste scholieren in slaap vielen, mooi!
    Veel succes!

    Liefs Michael

  • 20 Juni 2007 - 10:59

    Ed En Ineke:

    hoi hoi
    nou, ik had ff wat gemist dus ik heb nu genoeg gelezen. Mooie verhalen en we hopen ook nog een keer de foto's te zien natuurlijk. We denken aan jullie
    kus ed en ien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneke en Ina

Hallo familie, vrienden en collega's In mei 2006 werd een plan geboren: een vakantie een keer anders in te vullen. Iets doen, iets betekenen voor een ander en vanuit onze eigen luxe maar ook vanuit ons geloof iets over hebben voor een ander. Zo hebben we besloten om deze vakantie aan het werk te gaan. 3 dingen wilden we graag: met kinderen, voor een korte periode en in een christelijke/ vanuit een christelijke organisatie. Na heel wat zoeken heeft Anneke uiteindelijk "Huruma" gevonden. Huruma betekent genade: een kindertehuis in Kenia wat straat- en weeskinderen een thuis biedt. Op deze site kunnen jullie ons volgen, mee leven en mee bidden. Welkom!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 315181

Voorgaande reizen:

08 December 2023 - 05 Januari 2024

27/28 Decemberreis 2023

11 December 2022 - 05 Januari 2023

Decemberreis 2022

18 Juli 2021 - 16 Augustus 2021

AIgoKenya reis 25/26

12 December 2020 - 02 Januari 2021

A zonder I go Huruma reis 25

30 November 2019 - 31 Januari 2020

Twee maanden Kenia

19 April 2019 - 06 Mei 2019

de 23-ste

07 December 2018 - 04 Januari 2019

Keniagangers op reis

27 April 2018 - 12 Mei 2018

Reis 21

08 December 2017 - 05 Januari 2018

Decemberreis 2017

14 April 2017 - 28 April 2017

Paasreis 2017

09 December 2016 - 28 December 2016

Reis 18

01 Augustus 2016 - 22 Augustus 2016

Reis 17/18

12 December 2015 - 04 Januari 2016

Kerstreis 2015

17 Juli 2015 - 13 Augustus 2015

Summerwork

12 December 2014 - 05 Januari 2015

Christmas 2014

18 Juli 2014 - 15 Augustus 2014

Zomer 2014

13 December 2013 - 06 Januari 2014

Kerstreis 2013

23 Juli 2013 - 16 Augustus 2013

Vrijwilligersreis

14 December 2012 - 07 Januari 2013

Kerstreis

21 Juli 2012 - 17 Augustus 2012

Zomerreis

06 April 2012 - 20 April 2012

Paasreis

16 December 2011 - 06 Januari 2012

Kerstreis

05 Augustus 2011 - 24 Augustus 2011

Even tussendoor

06 April 2011 - 10 Mei 2011

Kenia again!!!!

15 Oktober 2010 - 02 November 2010

Onze nieuwe reis

30 Januari 2010 - 28 April 2010

Onze vierde reis

14 December 2009 - 16 December 2009

oud

24 April 2009 - 09 Mei 2009

Mijn derde reis

Landen bezocht: